Automatiserat beslutsfattande i anmälningar om ändring av kontaktuppgifter som lämnas in till handelsregistret och föreningsregistret
Patent- och registerstyrelsen (PRS) kan använda automatiserat beslutsfattande i anmälningar där ett företag eller en ideell förening anmäler ändrade adress- eller andra kontaktuppgifter till registret över företags- och organisationsnummer. PRS började använda det automatiserade beslutsfattandet den 2 november 2009.
Alla anmälningar om ändring av adress- och kontaktuppgifter registreras inte automatiskt. Bara kontaktuppgifterna enligt specifikationerna i e-tjänsten registreras automatiskt. I andra fall måste anmälan lämnas in på pappersblankett och då styrs anmälan till en handläggare.
Förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande har specificerats i handelsregistrets och föreningsregistrets e-tjänster. De här specifikationerna har angetts i beslutet om införande och i behandlingsreglerna.
I vilka fall kan en anmälan handläggas automatiskt?
PRS kan handlägga en anmälan automatiskt om anmälan har lämnats in via e-tjänsten på ytj.fi (företag) eller via föreningsregistrets e-tjänst (föreningar).
Därtill måste anmälan uppfylla bland annat följande förutsättningar:
- I anmälan ingår inga sådana uppgifter som förutsätter prövning från fall till fall.
- Anmälan har undertecknats av en person som enligt lagen har rätt att underteckna anmälan.
- Det finns inget skäl att betvivla riktigheten av de anmälda uppgifterna.
Hur vet jag om anmälan har handlagts automatiskt?
När anmälan om ändring av kontaktuppgifter har lämnats in via e-tjänsten, meddelar tjänsten att registreringen görs automatiskt och var det finns ytterligare information om automatiserat beslutsfattande.
Var får jag mer information om automatiserat beslutsfattande?
I PRS beslut om införande anges på vilka grunder en anmälan om ändring av kontaktuppgifter kan handläggas automatiserat.
Beslutet om införande är tillgängligt på den här sidan och i PRS reception på Sörnäs strandväg 13 B, Helsingfors.
För mer information om besluten om införande kontakta oss via e-post: registratur(at)prh.fi.
Gällande beslut om införande
Öppna det gällande beslutet om införande av automatiserat beslutsfattande i anmälningar om ändring av kontaktuppgifter:
Beslut om införande 29 oktober 2024 (pdf, 359.8 kt)
Kan jag söka ändring i automatiserat beslutsfattande?
Företag eller föreningar kan inte söka ändring i att PRS använt automatisering vid handläggningen av en anmälan. Företag eller föreningar kan inte heller söka ändring i att uppgifterna i en anmälan har antecknats i registret.
PRS registrerar nya kontaktuppgifter enligt företagets eller föreningens anmälan. Lagstiftningen förutsätter inte att man kan söka ändring i ärendet genom omprövning i dessa fall.
PRS har bedömt att anmälningsskyldiga företag och föreningar inte försätts i en ojämlik ställning vid automatiserat beslutsfattande.