Våra kunder är mycket nöjda

I resultatavtalet mellan arbets- och näringsministeriet och PRS har målet för kundnöjdheten fastställts till 4 på skalan 1–5. Även våra övriga mål för kundnöjdhet och kundupplevelse ligger på samma höga nivå.

Vi mäter vår serviceförmåga, kvaliteten på våra tjänster och deras effektivitet med årliga allmänna kundnöjdhetsenkäter samt riktade service- och kanalspecifika enkäter.

Helhetsvitsordet för kundnöjdheten var 4,0 (skala 1–5) och låg på samma nivå som året innan.

Viktat medeltal av kundnöjdhetsenkäterna 2019–2021

2019 2020 2021
4,0 4,0 4,0

Störstadelen av kunderna uträttar ärenden digitalt i PRS tjänster. Därför hardet en stor betydelse för kundupplevelsen och kundnöjdheten atttjänsterna är enkla att använda och att de tillgodoser kundernas behov. Ide servicespecifika enkäterna gav kunderna i genomsnitt svaret 4,0 påfrågan om hur enkelt det är att använda tjänsterna. För nyttan med PRSserviceutbud gav kunderna också betyget 4,0.

Läs mer om kundnöjdheten i årsberättelsen 2021.Avautuu uuteen välilehteen

Trots att kunderna är mycket nöjda finns det också mycket som kan förbättras.

Omfattandedigitala tjänster som är lättare att använda än de nuvarande samttydliga anvisningar både i tjänsterna och på webbplatserna ärfortfarande högst på kundernas önskelista.

År 2021 fortsatte viarbetet med att utveckla de nuvarande och nya elektroniska tjänsterna såatt våra tjänster ska vara enkla att använda och tillgängliga. Flerahelt nya och förnyade tjänster tas i bruk 2022 och 2023.

Handläggningstiderna på en bra nivå, men utmaningar förekommer tidvis

Våraregister- och IPR-funktioner har strikta mål för handläggningstidernaför anmälningar till handels- och föreningsregister samt patent- ochvarumärkesansökningar, eftersom snabbheten i behandlingen av anmälningaroch ansökningar är en viktig faktor som beskriver servicenivån ochpåverkar kundnöjdheten.

Etableringsanmälningar som gjortselektroniskt i handels- och föreningsregistren behandlas mycket snabbt,inom cirka fem vardagar. Däremot kan behandlingen av anmälningar somgjorts på pappersblanketter ha pågått i flera veckor, vilket har berottinte bara på manuella arbetsskeden i behandlingen av pappersanmälningar,utan också på det ökade antalet anmälningar och personalomsättningen.Anhopningen av ansökningar har upplösts på många olika sätt.

Denmålsatta tiden för det så kallade första tekniska föreläggandet förpatentansökningar är åtta månader. Målet uppnåddes till 98 procent 2021.Handläggningstiden för varumärkesansökningar har varit mycket kortredan i flera år, cirka en månad från det att ansökan lämnades in.

Case: En allt bättre kundupplevelse

Vårvision "Utmärkt kundupplevelse - bästa myndighetsservice i samverkan"förutsätter att kunden står i centrum i all vår verksamhet.

År 2021utredde vi vad kundorientering innebär vid PRS och vilka våra styrkoroch svagheter är. Vi beredde också ett kunderfarenhetsteam som iframtiden ska styra utvecklingen av kundorienteringen inom PRS.

Iprojekt för utveckling av tjänster tillämpar vi metoder för servicedesign och involverar kunder och anställda i olika skeden av projekten.

Läs mer om hur vi förbättrar kundupplevelsen i årsberättelsen 2021.Avautuu uuteen välilehteen

Gå till sidan: PRS digitala mognad.

ansvarighet