Frågor och svar om försenade bokslut
- 1. Varför har jag fått ett uppmaningsbrev?
- 2. Jag lämnade in bokslutet tillsammans med skattedeklarationen. Varför har det inte kommit in till handelsregistret?
- 3. Hur kontrollerar jag att bokslutet finns i handelsregistret?
- 4. Mitt företag har lagt ner sin verksamhet. Varför kräver ni bokslutet trots det?
- 5. Varför måste bokslutet lämnas in?
- 6. Kan jag få mer tid för att lämna in bokslutet?
- 7. Hur upprättar jag bokslut, och vilka handlingar ska det innehålla?
- 8. Hur lämnar jag in bokslutet via e-tjänsten på ytj.fi?
- 9. Vad händer om jag inte lämnar in bokslutet?
- 10. Kan jag få mer tid för att betala förseningsavgiften?
- 11. Vad händer om företaget inte kan betala avgiften?
- 12. Är jag som styrelseledamot ansvarig för avgiften?
- 13. Hur avregistreras (upplöses) ett aktiebolag ur handelsregistret?
1. F: Varför har jag fått ett uppmaningsbrev?
Du har fått ett uppmaningsbrev, eftersom företagets bokslut inte har lämnats in till handelsregistret inom 8 månader från räkenskapsperiodens utgång.
Vi skickar brevet till företagets postadress som finns antecknad i företags- och organisationsdatasystemet på ytj.fi och också per e-post om en e-postadress har antecknats i företagets handelsregisteruppgifter. Om företaget inte har någon adress, skickar vi brevet till företagets ansvarsperson som är antecknad i handelsregistret.
2. F: Jag lämnade in bokslutet tillsammans med skattedeklarationen. Varför har det inte kommit in till handelsregistret?
Ett bokslut som bifogats till skattedeklarationen kommer in till handelsregistret endast om det har bifogats exakt enligt Skatteförvaltningens anvisningar. Se svar på vanliga frågor om att bifoga bokslutet till skattedeklarationen på vero.fi.Avautuu uuteen välilehteen
Kontakta Skatteförvaltningens kundtjänst om du har problem med att bifoga bokslutet till skattedeklarationen eller det bifogade bokslutet inte har kommit in till handelsregistret. Se kontaktuppgifterna på vero.fi.Avautuu uuteen välilehteen
3. F: Hur kontrollerar jag att bokslutet finns i handelsregistret?
Vi skickar ett handelsregisterutdrag när bokslutet har registrerats. Du kan också kontrollera saken via PRS informationstjänst VirreAvautuu uuteen välilehteen, där du kan se företagets handelsregisteruppgifter. I Virre kan du ladda ner ett kostnadsfritt handelsregisterutdrag med företagets uppdaterade registeruppgifter, inklusive uppgifter om fem senast registrerade bokslut.
4. F: Mitt företag har lagt ner sin verksamhet. Varför kräver ni bokslutet trots det?
Aktiebolag och andelslag måste lämna in bokslutsanmälan till handelsregistret för varje räkenskapsperiod även om företaget inte bedriver någon verksamhet. Lagen innehåller inga bestämmelser om undantag från skyldigheten att lämna in bokslut. Därför måste bokslutet lämnas in även om företaget inte är verksamt, inte har haft någon egentlig affärsverksamhet under räkenskapsperioden eller saknar tillgångar eller bankkonto.
Om företaget inte bedriver någon verksamhet, och företaget inte har för avsikt att fortsätta verksamheten i framtiden, kan det vara aktuellt att avregistrera företaget ur handelsregistret. Se frågan: Hur avregistreras (upplöses) ett aktiebolag ur handelsregistret?
5. F: Varför måste bokslutet lämnas in?
Enligt lag måste företag lämna in sitt bokslut till handelsregistret. Syftet med handelsregistret är att ge tillförlitlig information om företag och sammanslutningar som är verksamma i Finland. Därför är det viktigt att företagsuppgifterna i registret är offentliga och lättillgängliga. Bokslut innehåller viktig information för företagets intressentgrupper, såsom investerare, samarbetspartner, kunder och kreditgivare.
Så länge företaget är registrerat i handelsregistret, är det skyldigt att lämna in bokslut. Om företaget inte bedriver någon verksamhet, och företaget inte har för avsikt att fortsätta sin verksamhet i framtiden, kan det vara aktuellt att avregistrera företaget ur handelsregistret. Se frågan: Hur avregistreras (upplöses) ett aktiebolag ur handelsregistret?6. F: Kan jag få mer tid för att lämna in bokslutet?
Det är företagets ansvar att lämna in bokslutet inom utsatt tid. Tidsfristerna kommer från lagstiftningen. PRS kan inte förlänga inlämningstiden.
7. F: Hur upprättar jag bokslut, och vilka handlingar ska det innehålla?
8. F: Hur lämnar jag in bokslutet via e-tjänsten på ytj.fi?
- Läs först i vår anvisning vilka uppgifter och handlingar du ska lämna in.
- Logga in i e-tjänsten på ytj.fiAvautuu uuteen välilehteen till exempel med dina personliga nätbankskoder.
- Välj ”Ändra företagets uppgifter eller skicka in bokslut”. Ange FO-nummer och fortsätt. Välj ”Lämna in bokslut till handelsregistret”. Välj att du lämnar in bokslutet som pdf-dokument.
- Bifoga begärda handlingar. Om du bifogar samtliga handlingar till ett enda dokument, svara för övriga handlingar ”Uppgifterna ingår i det redan bifogade dokumentet”.
- Godkänn och underteckna anmälan i tjänsten.
9. F: Vad händer om jag inte lämnar in bokslutet?
Om du inte har lämnat in bokslutet inom ett år från räkenskapsperiodens utgång, skickar PRS ett beslut om förseningsavgift. Förseningsavgiften är minst 600 euro när bokslutet har lämnats in mer än 4 månader för sent. Läs mer om förseningsavgiften och vad som påverkar dess storlek.
10. F: Kan jag få mer tid för att betala förseningsavgiften?
11. F: Vad händer om företaget inte kan betala avgiften?
Om företaget inte betalar förseningsavgiften senast den förfallodag som Rättsregistercentralen gett, kan avgiften indrivas genom utsökning.
Om företaget under indrivningen genom utsökning inte betalar förseningsavgiften till utsökning eller företaget inte har utmätningsbar inkomst eller egendom, konstaterar utmätningsmannen att företaget är medellöst och återförvisar utsökningsärendet till Rättsregistercentralen. Rättsregistercentralen kan senare skicka förseningsavgiften på nytt till utsökning.
12. F: Är jag som styrelseledamot ansvarig för avgiften?
Ett beslut om förseningsavgiften gäller det företag som är registrerat i handelsregistret, inte ansvarspersonen. Företaget svarar för den avgift som påförts det.
13. F: Hur avregistreras (upplöses) ett aktiebolag ur handelsregistret?
Ett aktiebolag kan inte läggas ner utan en formell procedur, och det räcker inte att anmäla till Skatteförvaltningen att verksamheten upphört.
Aktiebolag måste upplösas genom likvidation. Likvidationsförfarandet omfattar fyra steg och tar minst fem månader. Anmälningar om likvidation är avgiftsbelagda. Till exempel en styrelseledamot, bolagets aktieägare, bokförare eller någon annan person kan vara likvidator. Läs anvisningen om upplösning av aktiebolag genom likvidation.