Återregistrering av företag som avförts ur handelsregistret före 2023
Den här anvisningen gäller företag som Patent- och registerstyrelsen (PRS) har strukit ur handelsregistret före 2023 på grund av något av följande:
- Aktiebolaget eller andelslaget har inte lämnat in bokslut till handelsregistret.
- Företaget eller bostadsaktiebolaget har inte anmält uppgifter om en behörig styrelse till handelsregistret.
- Företaget eller bostadsaktiebolaget har lagt ner sin verksamhet.
Observera! Den här anvisningen gäller inte företag som strukits ur registret från och med början av 2023. Gå till anvisningen om återregistrering i handelsregistret om företaget avregistrerades från och med 2023.
När kan jag begära återregistrering?
Företag som strukits ur handelsregistret före 2023 kan begära att återinföras i registret inom fem år från avregistreringen.
Hur lämnar jag in en begäran om återregistrering?
Skriv en fritt formulerad skriftlig begäran om att ditt företag ska återregistreras i handelsregistret. Se nedan för närmare anvisningar om innehållet i begäran.
Begäran undertecknas av företagets ansvarsperson eller av en person som ansvarspersonen har befullmäktigat. Om en befullmäktigad person undertecknar begäran, bifoga antingen en kopia av en individualiserad fullmakt eller en blankofullmakt i original.
Vilka är förutsättningarna för återregistrering i handelsregistret?
Företaget kan ansöka om återregistrering i handelsregistret om det uppfyller följande krav:
- Företaget rättar till den försummelse som låg till grund för avregistreringen.
- Företaget rättar till alla fel och brister i sina handelsregisteruppgifter.
- Aktiebolaget eller andelslaget meddelar sina fastställda bokslut för de tre senast avslutade räkenskapsperioderna.
- Om det skett ändringar i företagets handelsregisteruppgifter lämnar företaget in en ändringsanmälan om dem.
Vilka brister och fel ska åtgärdas?
- Aktiebolagets och andelslagets bokslut har registrerats för de tre senast avslutade räkenskapsperioderna.
- Aktiebolagets och andelslagets uppgifter om förmånstagare är anmälda och uppdaterade.
- Styrelsen är förenlig med lagen och bolagsordningen eller stadgarna.
- Ansvarspersonernas, såsom styrelseledamöternas, uppgifter är uppdaterade.
- Ansvarspersonernas personbeteckningar är registrerade i handelsregistret.
- Revisorn är godkänd (GR, CGR), det vill säga finns i revisorsregistret.
- Företagets post- och besöksadress är registrerad i företags- och organisationsdatasystemet och uppgifterna är uppdaterade.
Vilka bilagor behövs?
Lämna in följande bilagor tillsammans med begäran om återregistrering:
- Aktiebolagets och andelslagets bokslut för de tre senast avslutade räkenskapsperioderna. Bifoga de nödvändiga bokslutshandlingarna och anmälningsblanketterna för varje räkenskapsperiod. Öppna: Bokslutsanmälan till handelsregistret. Kontrollera vilka bokslutshandlingar som ska lämnas in.
- En personuppgiftsblankett med kontaktpersonens uppgifter. Öppna: Personuppgiftsblankett
- Aktiebolagets och andelslagets anmälan om förmånstagare om uppgifterna om förmånstagare inte ännu anmälts eller om det har skett ändringar i dem. Öppna: Anmälan om verkliga förmånstagare
- Ändringsanmälan där företaget anmäler saknade och rättade uppgifter till handelsregistret. Gör ändringsanmälan med blankett Y4, bilageblankett 13 och personuppgiftsblanketten. Observera att blanketten för ändringsanmälan skickas till den adress som uppgetts på blanketten. Meddela i tilläggsuppgifterna att ändringsanmälan hänför sig till begäran om återregistrering. Gå till webbplatsen ytj.fi för att läsa anvisningarna för att fylla i pappersblanketten och ladda ner Y-blanketten med de bilagor du behöver.Avautuu uuteen välilehteen
Observera att alla handlingar som skickas till handelsregistret är i regel offentliga. De är tillgängliga exempelvis i PRS informationstjänst Virre.
Hur skickar jag min begäran till PRS?
Skicka begäran om återregistrering till oss per e-post eller post.
Obs! Om du anmäler ändringar ska du skicka ändringsanmälan till den adress som anges på Y-blanketten. Vi tar inte emot ändringsanmälningar per e-post.
I begäran som skickas per e-post ska du bifoga begäran och en eventuell anmälan om förmånstagare som separata pdf-filer. Bifoga de nödvändiga bokslutshandlingarna och anmälningsblanketterna för varje räkenskapsperiod. Skicka e-postmeddelandet till valvonta[at]prh.fi
Postadress:
Patent- och registerstyrelsen
Företag och sammanslutningar / Juridiska enheten
00091 PRH
Hur följer jag handläggningen av begäran?
Du kan följa handläggningen av din anmälan genom Sökning av anmälningar i informationstjänsten Virre. Gå till Sökning av anmälningar i informationstjänsten Virre.Avautuu uuteen välilehteen
Vi skickar ett handelsregisterutdrag till företagets adress som finns antecknad i företags- och organisationsdatasystemet på ytj.fi när företaget är återregistrerat.
Mer information i lagstiftningen
Se lagarna i författningsdatabasen Finlex:
- HandelsregisterlagAvautuu uuteen välilehteen 29 §
- AktiebolagslagAvautuu uuteen välilehteen 8 kap.10 § och 20 kap. 4–6 §
- Lag om andelslagAvautuu uuteen välilehteen 8 kap. 10 § och 23 kap. 2, 4–6 §