Usein kysytyt kysymykset myöhässä olevasta tilinpäätöksestä
- 1. Miksi olen saanut kehotuskirjeen?
- 2. Ilmoitin tilinpäätöksen veroilmoituksen mukana. Miksi sitä ei ole tullut kaupparekisteriin?
- 3. Mistä tiedän, onko tilinpäätös kaupparekisterissä?
- 4. Yritykseni toiminta on päättynyt. Miksi vaaditte silti tilinpäätöstä?
- 5. Miksi tilinpäätös pitää ilmoittaa?
- 6. Voinko saada lisäaikaa ilmoittamiseen?
- 7. Miten teen tilinpäätöksen, ja mitä asiakirjoja siinä täytyy olla?
- 8. Miten ilmoitan tilinpäätöksen YTJ-palvelussa?
- 9. Mitä tapahtuu, jos en ilmoita tilinpäätöstä?
- 10. Voinko saada lisäaikaa myöhästymismaksun maksamiseen?
- 11. Mitä tapahtuu, jos yritys ei voi maksaa maksua?
- 12. Olenko hallituksen jäsenenä vastuussa maksusta?
- 13. Miten osakeyhtiö poistetaan (puretaan) kaupparekisteristä?
1. K: Miksi olen saanut kehotuskirjeen?
Olet saanut kehotuskirjeen, koska yrityksen tilinpäätöstä ei ole ilmoitettu kaupparekisteriin 8 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
Lähetämme kirjeen yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) tallennettuun yrityksen postiosoitteeseen ja myös sähköpostitse, jos yrityksen kaupparekisteritietoihin on merkitty sähköpostiosoite. Jos yrityksellä ei ole osoitetta, lähetämme kirjeen kaupparekisteriin merkitylle yrityksen vastuuhenkilölle.
2. K: Ilmoitin tilinpäätöksen veroilmoituksen mukana. Miksi sitä ei ole tullut kaupparekisteriin?
Ota yhteyttä Verohallinnon asiakaspalveluun, jos tilinpäätöksen liittämisessä veroilmoitukseen on ongelmia tai liitetty tilinpäätös ei tullut kaupparekisteriin. Katso yhteystiedot vero.fi-sivulta. Avautuu uuteen välilehteen
3. K: Mistä tiedän, onko tilinpäätös kaupparekisterissä?
Lähetämme kaupparekisteriotteen, kun tilinpäätös on rekisteröity. Voit myös tarkistaa tilanteen PRH:n Virre-tietopalvelustaAvautuu uuteen välilehteen, jossa näet yrityksen kaupparekisteritiedot. Virressä voit ladata maksuttoman kaupparekisteriotteen, jossa on ajantasaiset yrityksen rekisteröidyt tiedot, mukaan lukien tieto viidestä viimeisimmästä rekisteröidystä tilinpäätöksestä.
4. K: Yritykseni toiminta on päättynyt. Miksi vaaditte silti tilinpäätöstä?
Osakeyhtiöiden ja osuuskuntien täytyy tehdä tilinpäätösilmoitus kaupparekisteriin jokaiselta tilikaudelta, vaikka yrityksellä ei olisi toimintaa. Tilinpäätöksen ilmoitusvelvollisuudelle ei ole säädetty laissa poikkeusta. Siksi tilinpäätös täytyy ilmoittaa, vaikka yritys olisi toimimaton, tilikaudella ei olisi ollut varsinaista liiketoimintaa, tai yrityksellä ei olisi lainkaan varoja tai pankkitiliä.
Jos yrityksellä ei ole toimintaa, eikä toimintaa ole tarkoitus tulevaisuudessa jatkaa, yrityksen purkaminen kaupparekisteristä saattaa olla ajankohtaista. Katso kysymys: Miten osakeyhtiö poistetaan (puretaan) kaupparekisteristä?
5. K: Miksi tilinpäätös pitää ilmoittaa?
Tilinpäätöksen ilmoittaminen kaupparekisteriin on lakisääteistä. Kaupparekisterin tarkoituksena on tarjota luotettavaa tietoa Suomessa toimivista yrityksistä ja yhteisöistä. Siksi on tärkeää, että yritysten tiedot ovat rekisterissä julkisia ja helposti saatavissa. Tilinpäätökset sisältävät tärkeää tietoa yrityksen sidosryhmille, kuten sijoittajille, yhteistyökumppaneille, asiakkaille ja luotonmyöntäjille.
Niin kauan kuin yritys on rekisteröityneenä kaupparekisteriin, ilmoitusvelvollisuus säilyy. Jos yrityksellä ei ole toimintaa, eikä toimintaa ole tarkoitus tulevaisuudessa jatkaa, yrityksen purkaminen kaupparekisteristä saattaa olla ajankohtaista. Katso kysymys: Miten osakeyhtiö poistetaan (puretaan) kaupparekisteristä?6. K: Voinko saada lisäaikaa ilmoittamiseen?
On yrityksen vastuulla ilmoittaa tilinpäätös määräaikaan mennessä. Määräajat tulevat lainsäädännöstä. PRH ei voi myöntää lisäaikaa ilmoittamiseen.
7. K: Miten teen tilinpäätöksen, ja mitä asiakirjoja siinä täytyy olla?
PRH ei voi neuvoa tilinpäätöksen laatimisessa. Voit etsiä vinkkejä tilinpäätöksen laatimiseen esimerkiksi tilitoimistoilta, yrittäjäjärjestöiltä tai netistä. Katso ohjeestamme, mitä tietoja ja asiakirjoja tilinpäätösilmoituksessa täytyy olla.
8. K: Miten ilmoitan tilinpäätöksen YTJ-palvelussa?
- Katso ensin ohjeestamme, mitkä tiedot ja asiakirjat sinun täytyy ilmoittaa.
- Kirjaudu YTJ-palveluunAvautuu uuteen välilehteen esimerkiksi henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.
- Valitse ”Muuta yrityksen tietoja tai lähetä tilinpäätös”. Anna Y-tunnus ja jatka. Valitse ”Ilmoita tilinpäätös kaupparekisteriin”. Valitse, että ilmoitat tilinpäätöksen pdf-dokumentteina.
- Liitä pyydetyt asiakirjat. Jos liität kaikki asiakirjat yhdellä dokumentilla, niin vastaa muiden asiakirjojen kohdalla ”Tiedot ovat jo liittämässäni dokumentissa”.
- Hyväksy ja allekirjoita ilmoitus palvelussa.
9. K: Mitä tapahtuu, jos en ilmoita tilinpäätöstä?
Jos et ole ilmoittanut tilinpäätöstä vuoden kuluessa tilikauden päättymisestä, PRH lähettää myöhästymismaksupäätöksen. Myöhästymismaksu on vähintään 600 euroa, kun tilinpäätös on myöhässä yli 4 kuukautta. Lue lisää myöhästymismaksusta ja sen suuruuteen vaikuttavista asioista.
10. K: Voinko saada lisäaikaa myöhästymismaksun maksamiseen?
PRH ei myönnä lisäaikaa myöhästymismaksun maksamiseen. Oikeusrekisterikeskus (ORK) lähettää erillisen maksukehotuksen, ja maksu täytyy suorittaa maksukehotuksen eräpäivään mennessä. Lue lisää myöhästymismaksun täytäntöönpanosta ORK:n sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen
11. K: Mitä tapahtuu, jos yritys ei voi maksaa maksua?
Jos yritys ei maksa myöhästymismaksua Oikeusrekisterikeskuksen antamaan eräpäivään mennessä, maksu voidaan laittaa perittäväksi ulosottotoimin.
Jos yritys ei ulosottoperinnän aikana maksa myöhästymismaksua ulosottoon tai yrityksellä ei ole ulosmittauskelpoista tuloa eikä omaisuutta, ulosottomies toteaa yrityksen varattomaksi ja palauttaa ulosottoasian Oikeusrekisterikeskukselle. Oikeusrekisterikeskus voi lähettää myöhästymismaksun myöhemmin uudelleen ulosottoon.
12. K: Olenko hallituksen jäsenenä vastuussa maksusta?
Myöhästymismaksupäätös kohdistuu kaupparekisteriin rekisteröityyn yritykseen, ei vastuuhenkilöön. Yritys vastaa sille määrätystä maksusta.
13. K: Miten osakeyhtiö poistetaan (puretaan) kaupparekisteristä?
Osakeyhtiötä ei voi lopettaa vapaamuotoisesti, eikä Verohallinnolle tehtävä ilmoitus toiminnan päättymisestä riitä.
Osakeyhtiö täytyy purkaa selvitystilamenettelyllä. Siinä on neljä vaihetta ja se kestää vähintään viisi kuukautta. Selvitystilaan liittyvät ilmoitukset ovat maksullisia. Selvitysmiehenä voi olla esimerkiksi hallituksen jäsen, yhtiön osakkeenomistaja, kirjanpitäjä tai muu henkilö. Lue ohje osakeyhtiön purkamisesta selvitystilamenettelyllä.