Tammikuun 2025 tavaramerkki: Aarikan kolmiulotteinen tonttu
Rekisteröinti suojaa ja vauhdittaa klassikon matkaa
Pienet, puiset, pyöreät, Suomessa suunnitellut ja täällä taiten käsin tehdyt. Sellaisia ovat Aarikan tontut.
Tontut ovat saaneet hyvän suojan. Aarikan tonttu rekisteröitiin tavaramerkiksi tammikuussa 2024 kolmiulotteisena merkkinä, josta erottuvat pallojen muoto ja niiden mittasuhteet. Pian tontun jälkeen saivat kolmiulotteisen merkin suojan myös yli viisikymmentä vuotta tuotannossa olleet pässi ja klassinen kynttilänjalka. Sanamerkkinä Aarikka suojattiin jo vuonna 1979.
Tätä ennen Aarikalla oli lähes kolmekymmentä mallisuojattua tuotetta, joiden suojan maksimiaika 25 vuotta on kuitenkin täyttynyt. Tavaramerkin suoja ei sen sijaan vanhene koskaan, kunhan se uudistetaan kymmenen vuoden välein.
Toimitusjohtajana työskentelevän Riia Sandströmin mukaan aineettoman omaisuuden suojaus on tärkeä investointi tulevaisuuteen.
– Meillä on vahva halu pitää klassikot klassikkoina myös tulevaisuudessa. Aarikan brändi on hyvä ja tavaramerkit ovat sen keskeinen osa. Jos yrityksellä on jotain omaa sen bisnekseen vaikuttavaa, se pitää suojata. Aarikalla se on ennen kaikkea pyöreä muotokieli, skandinaavisen selkeät linjat ja puu.
Lue Aarikan tontun koko tavaramerkkitarina.Avautuu uuteen välilehteen
Kuukauden tavaramerkin valinta
Patentti- ja rekisterihallitus valitsee kerran kuukaudessa kuukauden tavaramerkin. Kuukauden tavaramerkki valitaan edellisenä vuonna kyseisen kuukauden aikana rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta. Esimerkiksi tammikuun 2025 tavaramerkki on valittu tammikuussa 2024 rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta.
Valinnan tarkoituksena on esimerkkien avulla kertoa tuotteiden ja palveluiden suojaamisen hyödyistä ja tärkeydestä. Kuukauden tavaramerkeiksi valitaan mahdollisimman erilaisia tavaramerkkejä eri tavara- ja palveluluokista. Valintaan vaikuttavat myös tavaramerkin erottuvuus muista tavaramerkeistä.
Tutustu myös muihin kiinnostaviin kuukauden tavaramerkkeihin.Avautuu uuteen välilehteen
Tavaramerkin hakeminen on helppoa
Mieti ensin, onko tavaramerkkisi erottamiskykyinen. Varmista sen jälkeen tietokannoista, ettei samankaltaista merkkiä tai toiminimeä ole jo rekisteröity samankaltaisille tuotteille. Määrittele vielä ne tuotteet ja palvelut, joissa merkkiä aiot käyttää. Tee lopuksi hakemus sähköisesti.
Lisätietoja ja -ohjeita tavaramerkin hakemiseen.