Helmikuun 2025 tavaramerkki: Dribla
Pitkään kehitellystä ideasta syntyi patentoitu aktivoija
Kun korona keväällä 2020 pysäytti entisen jalkapalloammattilaisen Janne Moilasen muut työt ja pakotti ihmiset sulkeutumaan omiin oloihinsa, idea omatoimiseen taitoharjoitteluun tarkoitetun ja lapsia liikuntaan innostavan siirrettävän maton kehittämisestä sai lähtölaukauksen.
– Innovaatioseteliä hyödyntäen saatiin patenttihakemuksen tekoon asiantuntija. Se olikin välttämätöntä kiemuraisen patenttikielen vuoksi. Maton kerrosrakenteeseen liittyvä hakemus jätettiin kesällä 2021. Myönteinen päätös saatiin seuraavan vuoden syksyllä.
Helmikuussa 2024 Dribla-kuviomerkki rekisteröitiin tavaramerkiksi. Ensimmäiset matot lähtivät asiakkaille Mikkelistä muutamaa kuukautta myöhemmin.
– Nimen syntyyn ei liity mitään ihmeellistä. Aktiiviaikanani me jalkapalloilijat puhuimme driblaamisesta, eli pallolla harhauttamisesta. Siitä se tuli.
Kuviomerkin toteutus on ohjelmistoyrityksen käsialaa. Se syntyi muun kehitystyön lomassa.
– Tykkään yksinkertaisista asioista. Halusin, ettei logoa tarvitse selitellä. Pallomainen muoto puhuu puolestaan.
Aineettoman omaisuuden suojaamisasiat olivat Moilaselle alusta alkaen selvät. Ne haluttiin tehdä ajoissa ja hyvin.
– Toki moni yrittäjäystävä muistutti asiasta kysymällä, onhan keksintö patentoitu ja tuote suojattu. Nyt kun olemme suuntaamassa markkinointia maailmalle, mietimme, miten suojausta on tarpeen laajentaa.
Lue Driblan koko tavaramerkkitarina.Avautuu uuteen välilehteen
Kuukauden tavaramerkin valinta
Patentti- ja rekisterihallitus valitsee kerran kuukaudessa kuukauden tavaramerkin. Kuukauden tavaramerkki valitaan edellisenä vuonna kyseisen kuukauden aikana rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta. Esimerkiksi helmikuun 2025 tavaramerkki on valittu helmikuussa 2024 rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta.
Valinnan tarkoituksena on esimerkkien avulla kertoa tuotteiden ja palveluiden suojaamisen hyödyistä ja tärkeydestä. Kuukauden tavaramerkeiksi valitaan mahdollisimman erilaisia tavaramerkkejä eri tavara- ja palveluluokista. Valintaan vaikuttavat myös tavaramerkin erottuvuus muista tavaramerkeistä.
Tutustu myös muihin kiinnostaviin kuukauden tavaramerkkeihin.Avautuu uuteen välilehteen
Tavaramerkin hakeminen on helppoa
Mieti ensin, onko tavaramerkkisi erottamiskykyinen. Varmista sen jälkeen tietokannoista, ettei samankaltaista merkkiä tai toiminimeä ole jo rekisteröity samankaltaisille tuotteille. Määrittele vielä ne tuotteet ja palvelut, joissa merkkiä aiot käyttää. Tee lopuksi hakemus sähköisesti.
Lisätietoja ja -ohjeita tavaramerkin hakemiseen.