Euroopan patenttivirasto tiedottaa: Nesteen suomalaistiimi European Inventor Award -kilpailun finaaliin
Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n mukaan liikenteestä aiheutuneet päästöt ovat arviolta 7,3 biljoonaa CO2-tonnia maailmanlaajuisesti vuosittain. Tämä vastaa noin 20 prosenttia kaikista globaaleista CO2-päästöistä. IEA lisäksi arvioi, että keskiraskaat ja raskaat kuorma-autot sekä lentoliikenne ovat vastuussa 30 prosentista liikenteen päästöistä. Globaalia kasvihuonekaasujen tuotantoa on vähennettävä, jotta voidaan taata kestävämpi tulevaisuus ja lieventää ilmastonmuutoksen vaikutuksia.
Nesteen suomalaistiimi on ollut kehittämässä innovatiivista prosessia, jossa jätteistä ja tähteistä muunnetaan uusiutuvia tuotteita tieliikenteeseen, lentoliikenteelle ja muille sektoreille. Tiimiin kuuluvat Pia Bergström, Annika Malm, Jukka Myllyoja, Jukka-Pekka Pasanen ja Blanka Toukoniitty. Suomalaistiimi on valittu finaaliin Industry-kategoriassa tämän vuoden European Inventor Award -kilpailussa huomionosoituksena heidän lupaavalle työlleen.
Tiimi valittiin finaaliin yli 600 ehdokkaan joukosta.
Puhtaampi ja tehokkaampi polttoaine
Suomalaiskeksijät ovat olleet mukana kehittämässä Nesteen omaa NEXBTL-teknologiaa ja siihen liittyviä prosesseja, joiden avulla monenlaisia uusiutuvia rasvoja ja öljyjä muunnetaan korkealaatuisiksi uusiutuviksi tuotteiksi.
Yksi tällä teknologialla tuotettu ratkaisu on Neste MY Uusiutuva Diesel, joka on yhteensopiva kaikkien dieselmoottoreiden kanssa ja jonka avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan polttoaineen elinkaaren aikana vähentää jopa 75–95 % verrattuna fossiiliseen dieseliin (calculation methods: EU RED II 2018/2001/EU for Europe and US California LCFS for the US). Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine (Sustainable Aviation Fuel) voi korvata fossiilisen lentopolttoaineen ja sekoittamattomana vähentää kasvihuonepäästöjä polttoaineen elinkaaren aikana jopa 80 % verrattuna fossiiliseen lentopolttoaineeseen (calculation method: CORSIA).
Neste käyttää uusiutuvien tuotteidensa valmistamiseen monenlaisia maailmanlaajuisesti hankittuja raaka-aineita, kuten eläinrasvajätettä, käytettyä paistorasvaa ja kasviöljytuotannon jätteitä ja tähteitä. Erilaisten jätteiden ja tähteiden muuttaminen puhtaiksi hiilivedyiksi vaatii monia vaiheita. Ensimmäisessä vaiheessa epäpuhtaudet poistetaan raaka-aineista esikäsittelyprosessissa ennen jalostamista katalyyttisessä prosessissa, jossa uusiutuvista lähteistä peräisin olevat öljyt ja rasvat muunnetaan hiilivedyiksi. Seuraavaksi hiilivedyt isomeroidaan lopputuotteiden, kuten dieselin tai lentopolttoaineen ominaisuuksien hiomiseksi. Prosessissa hiilivetyjen rakennetta haaroitetaan haluttujen ominaisuuksien luomiseksi. Tämä vaihe varmistaa, että lentokoneen tai auton moottori toimii sujuvasti myös kylmissä olosuhteissa.
Neste tuottaa tällä hetkellä noin 3,3 miljoonaa tonnia uusiutuvaa dieseliä ja muita uusiutuvia tuotteita vuosittain, ja suunnittelee tuotantokapasiteetin lisäämistä 5,5:een miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä. Yhtiö aikoo myös esitellä nestemäisen jätemuovin drop-in-syöttöaineena petrokemian teollisuudelle.
Innovointia yhteistyössä
Innovointi kulkee läpi organisaation ja yhteiskumppaniverkostojen, ja mukana työssä on kemistejä, insinöörejä, tutkijoita, tuotekehityksen ammattilaisia ja uusiutuvien raaka-aineiden asiantuntijoita.
Blanka Toukoniitty kertoo disruptiivisista ideoista:
”Mikä tahansa on mahdollista, mahdoton vain vaatii enemmän aikaa. Uskoimme ideaamme ja teimme sen eteen paljon töitä. Vaikeina ja epäuskon hetkinä on tärkeää keskittyä tavoitteeseen. Tutkimus- ja kehitystyössä tarvitaan kärsivällisyyttä, ja on vain jatkettava eteenpäin.”
Pia Bergström on orgaanisen kemian maisteri, joka aiemmin työskenteli Nesteellä tutkijana ja on nykyään Senior Feedstock Specialist.
Annika Malmilla on kemiantekniikan DI-tutkinto. Hän on toiminut Nesteellä tutkijana ja työskentelee nyt raaka-aineiden hyödyntämisen parissa.
Jukka-Pekka Pasanen, jolla on bio- ja elintarviketekniikan DI-tutkinto, tutkii uusiutuvien polttoaineiden prosesseja ja syöttö-/raaka-aineita.
Jukka Myllyoja on koulutukseltaan synteesikemisti ja kokenut T&K-asiantuntija, jolla on yli 30 vuoden työkokemus teknogiakehityksestä Nesteellä.
Kemiantekniikan tohtorilla Blanka Toukoniityllä on puolestaan laaja tietämys arvoketjujen kehitystyöstä liittyen uusiutuvien ja kiertotalouden syöttöaineisiin, joista luodaan arvokkaita tuotteita.
Jukka Myllyoja kuvaa haastetta ja koko tiimin motivaatiota vähentää kuljetuksesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä:
”Ilmastonmuutos on valtaisa haaste. Kaikki mahdolliset ratkaisut ovat tarpeen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi, eikä yksittäinen teknologia voi ratkaista ongelmaa. Meidän on hyödynnettävä kaikkia mahdollisuuksia ja erilaisia polkuja päästäksemme eroon fossiilista raakaöljyä ja kivihiiltä käyttävistä energiasektoreista.”
Pia Bergström lisää: ”Olemme edelläkävijöitä uusiutuvissa polttoaineissa. Meidän on usein pitänyt löytää ratkaisuja haasteisiin – tai oikeastaan mahdollisuuksiin. Innovatiivisuutemme ja menestyksemme taustalla on paljon kovaa työtä, loistavia kollegoita, lahjakkuutta ja hyvää tuuria.”
Riippumaton kansainvälinen tuomaristo valitsi Nesteen tiimin finaaliin. European Inventor Awardin tämän vuoden voittajat julkistetaan hybridimuotoisessa tilaisuudessa 4.7.2023 Valenciassa Espanjassa. Seremonia lähetetään verkossaAvautuu uuteen välilehteen ja on avoin kaikille.
Mediakontakti
European Patent Office
Luis Berenguer Giménez Principal Director Communication / EPO spokesperson
EPO press desk
press@epo.org
Puh.: +49 89 23991833
European Inventor Award
European Inventor Award on yksi Euroopan arvostetuimmista innovaatiopalkinnoista. Euroopan patenttiviraston (EPO) vuonna 2006 lanseeraama palkinto kunnioittaa yksilöitä ja tiimejä, jotka ovat keksineet ratkaisuja aikamme suurimpiin haasteisiin. Itsenäinen tuomaristo valitsee finalistit. Tuomaristoon kuuluu kilpailun entisiä finalisteja. Tuomaristo tarkastelee ehdotuksia niiden teknologisen edistyneisyyden, sosiaalisen ja kestävän kehityksen sekä taloudellisen vaurauden näkökulmista. Kaikkien keksijöiden on pitänyt saada eurooppalainen patentti keksinnölleen.
Euroopan patenttivirasto (EPO)
Euroopan patenttivirastoAvautuu uuteen välilehteen on Euroopan suurimpia julkisia palveluinstituutioita, jossa työskentelee noin 6 300 henkilöä. Sen pääkonttori sijaitsee Münchenissä, ja lisäksi sillä on toimistoja Berliinissä, Brysselissä, Haagissa ja Wienissä. EPO:n keskitetyn patenttien myöntämismenettelyn kautta keksijät saavat korkeatasoisen patenttisuojan keksinnöilleen kaikissa 44 Euroopan patenttiviraston jäsenmaassa, joiden markkina-alueella asuu yhteensä 700 miljoonaa ihmistä. EPO on lisäksi maailman johtava patenttitietokantojen ylläpitäjä ja patenttien etsimiseen erikoistunut viranomainen.