EPO ja EUIPO tiedottavat: Aineettomien oikeuksien omistaminen parantaa startup-yritysten mahdollisuuksia hankkia rahoitusta
Euroopan patenttivirasto (EPO) ja Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto (EUIPO) julkaisivat 17.10.2023 yhteisen tutkimuksen, jossa nostetaan esille se, kuinka merkittävästi patenteilla ja tavaramerkeillä voidaan edistää eurooppalaisten startup-yritysten menestystä. Raportti osoittaa, että ne startupit, joilla näitä aineettomia oikeuksia on jo siemenvaiheessa tai varhaisessa kasvuvaiheessa, onnistuvat hankkimaan rahoitusta keskimäärin jopa 10,2 kertaa todennäköisemmin.
Aineettomien oikeuksien omistus eri maissa
Aineettomien oikeuksien käytössä on huomattavia eroja Euroopan maiden välillä. Suomessa ja Ranskassa on eniten patenttia tai tavaramerkkiä koskevan hakemuksen jättäneitä startup-yrityksiä, 42 prosenttia yrityksistä kummassakin maassa. Myös Saksassa (40 %), Itävallassa (40 %), Italiassa (39 %), Norjassa (37 %), Ruotsissa (34 %), Tanskassa (34 %), Sveitsissä (32 %) ja Tšekissä (31 %) toimivat startup-yritykset tekevät keskimääräistä (29 %) enemmän hakemuksia.
Aineettomien oikeuksien omistaminen parantaa startup-yritysten mahdollisuuksia hankkia rahoitusta erityisesti syväteknologia-alalla, jolla pääoman tarpeet ovat suuria. Bioteknologia-ala on kärkisijalla patenttien ja tavaramerkkien käytössä, sillä lähes puolet alan uusita yrityksistä hakee itselleen näitä keskeisiä oikeuksia.
Nykyaikaisen talouden perusta
Startup-yritysten haastavassa toimintaympäristössä patentit ja tavaramerkit ovat kilpailukyvyn kannalta keskeisiä välineitä.
Patentit antavat näille kehittyville yrityksille tärkeän oikeuden rajoittaa muita käyttämästä niiden uraauurtavaa teknologiaa. Tämä ei ainoastaan turvaa yritysten etumatkaa innovaatioiden suhteen vaan myös antaa niille strategisen edun markkinoilla.
Tavaramerkit puolestaan ovat oikeudellinen linnake, joka suojaa investointeja aineettomaan varallisuuteen. Kun startup-yrityksen erottuvat symbolit tai nimet on suojattu oikeudellisesti, ne suojaavat tehokkaasti sen brändi-identiteettiä loukkauksilta.
Lisää tutkimuksesta englanniksi: epo.org/startup-financeAvautuu uuteen välilehteen