Tilasto tavaramerkeistä: Sanamerkki on suosituin tavaramerkkityyppi

Yli puolet kaikista viime vuosina haetuista tavaramerkeistä on sanamerkkejä. Sanamerkki voi muodostua sanoista, kirjaimista, numeroista tai mistä tahansa muista tekstinkäsittelyssä kirjoitettavista merkeistä.

Seuraavaksi suurin ryhmä on kuviomerkit, joissa on mukana sanallinen osa. Näitä on kaikista haetuista tavaramerkeistä noin 37 prosenttia.

Kolmas ryhmä ovat pelkät kuviomerkit, joiden osuus on kolmisen prosenttia.

Loppujen merkkityyppien osuudet haetuissa tavaramerkeissä ovat pieniä. Kolmiulotteisia merkkejä – sanalla tai ilman – haetaan vuosittain kymmenkunta ja muita merkkityyppejä, kuten vaikka väri- tai sijaintimerkkejä, satunnaisesti.

Tavaramerkkilain uudistuksen myötä vuonna 2019 tuli mahdolliseksi rekisteröidä multimediamerkki eli ääntä ja liikkuvaa kuvaa sisältävä tavaramerkki, mutta sellaista ei toistaiseksi kukaan ole vielä Suomessa hakenut.

Tutustu esimerkkeihin tavaramerkeistä prh.fi-sivuilla.

Ulkoinen sivusto, avautuu uuteen välilehteen

Tilastot PRH:n verkkosivuilla

Verkkosivuilta löydät seuraavat tilastot:

  • tavaramerkkihakemukset ja kansainväliset rekisteröinnit
  • käsittelytilasto
  • luokkatilasto
  • maatilasto
  • tavaramerkkien omistajat.

Tutustu tavaramerkkitilastoihin prh.fi-sivuilla.

Tietoa tavaramerkeistä

Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka erottaa yrityksen valmistamat tavarat ja tuottamat palvelut muiden yritysten vastaavista. Tavaramerkki toimii siis markkinoilla erottamisvälineenä. Tavaramerkki on tarkoitettu käytettäväksi elinkeinotoiminnassa, mutta tavaramerkin hakijana ja haltijana voi myös olla yksityishenkilö. Lue lisää tavaramerkeistä prh.fi-sivuilla.

Lisätietoa:
Tuulimarja Myllymäki
johtava neuvontalakimies
Patentti- ja rekisterihallitus
puh. ma-pe 029 509 5399

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 19.06.2022