Huhtikuun tavaramerkki: Läpsteri

Turvallisuutta oman uuden brändin rakentamiseen

Läpsteri kutkutti kivasti kuulijoiden korvia, kun se pulpahti esiin ErgoFinlandin kahvipöytäkeskustelussa. Siinä se oli, mitä oli lähdetty hakemaan: kertova ja hauska nimi yrityksen kehittämälle uudelle sylitasolle. Omaperäinen ja erottuva sana napattiin heti käyttöön. Samalla ymmärrettiin, että naseva nimi kiinnostaisi varmasti Suomessa muitakin ja se kopioitaisiin tuota pikaa. Siksi yritys päätti nopeasti suojata oivalluksensa ja saada yksinoikeuden sanan käyttöön.

Huhtikuussa 2021 Läpsteri rekisteröitiin ErgoFinlandin tavaramerkeiksi sekä sanamerkkinä että kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa tavaramerkkiluokassa 9.

Läpsterin suojaamisen tavaramerkillä ErgoFinland Oy:n toimitusjohtaja Lucas Lönnqvist näkee ensi sijassa turvallisuusasiana, joskin sitä luonnollisesti hyödynnetään myös markkinoinnissa.

– Emme voisi sallia, että nimen väärinkäytöllä harhaanjohdettaisiin asiakasta. Meidät tunnetaan laadukkaista tuotteista, onpa kyse omista tai edustamistamme ergonomia- ja työhyvinvointituotteista. Niitä kehitettäessä, testattaessa ja valittaessa teemme tiivistä yhteistyötä työterveysasiantuntijoiden kanssa. Läpsterillä on paikkansa vahvojen brändiemme joukossa ja rekisteröidyn tavaramerkin ansiosta voimme rakentaa sen omaa brändiä turvallisin mielin.

Lue Läpsterin koko tavaramerkkitarina.

Ulkoinen sivusto, avautuu uuteen välilehteen

Kuukauden tavaramerkin valinta

Patentti- ja rekisterihallitus valitsee kerran kuukaudessa kuukauden tavaramerkin. Kuukauden tavaramerkki valitaan edellisenä vuonna kyseisen kuukauden aikana rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta. Esimerkiksi huhtikuun 2022 tavaramerkki on valittu huhtikuussa 2021 rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta.

Valinnan tarkoituksena on esimerkkien avulla kertoa tuotteiden ja palveluiden suojaamisen hyödyistä ja tärkeydestä.

Kuukauden tavaramerkeiksi valitaan mahdollisimman erilaisia tavaramerkkejä eri tavara- ja palveluluokista. Valintaan vaikuttavat myös tavaramerkin erottuvuus muista tavaramerkeistä.

Tutustu myös muihin kiinnostaviin kuukauden tavaramerkkeihin.

Tavaramerkin hakeminen on helppoa

Mieti ensin, onko tavaramerkkisi erottamiskykyinen. Varmista sen jälkeen tietokannoista, ettei samankaltaista merkkiä tai toiminimeä ole jo rekisteröity samankaltaisille tuotteille. Määrittele vielä ne tuotteet ja palvelut, joissa merkkiä aiot käyttää. Tee lopuksi hakemus sähköisesti.

Lisätietoa ja -ohjeita tavaramerkin hakemiseen.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 13.04.2022