Syyskuun tavaramerkki: SÖÖR

Kun SÖÖR-puurusettien menekki muun juhlapukeutumiskaupan tapaan tyssäsi täysin koronarajoitusten myötä, muotoilija Hermanni Vuorisalo keksi itselleen uutta tekemistä. Pian käsityöyrittäjän suunnittelupöydällä valmistui maitokärryn pohjaan kootun kahvilan malli.

SÖÖR-sanamerkin Vuorisalon perustama Hermandia Oy oli rekisteröinyt tavaramerkiksi rusetit sisältävässä tavaramerkkiluokassa 25. Nyt tuli ajankohtaiseksi laajentaa yksinoikeutta tavaramerkkiin uudella hakemuksella. SÖÖR rekisteröitiin sanamerkiksi ravitsemis- ja juomien anniskelupalvelut sisältävään tavaramerkkiluokkaan 43 syyskuussa 2020.

Mutta ajat muuttuivat. Kun päästiin taas järjestämään juhlia, Hermandian verkkokauppa virkosi.

Vuorisalo sai perustietoja aineettoman omaisuuden suojausmahdollisuuksista muotoiluopintojensa yhteydessä, mutta häntä ihmetyttää, miksei IPR:n merkitystä Suomessa oikein edelleenkään ymmärretä ja osata laskea.

– Monen yrityksen taseessa aineettoman omaisuuden arvo on nolla euroa. Muualla maailmassa tilanne on ihan toinen. Jos tähtäimessä on luoda brändiä, erityisesti kansainvälistä, ydinosa on IPR-suojaus. Muodin puolella tavaramerkki on yleensä ainoa, johon saa yksinoikeuden.

Tavaramerkki on Vuorisalon mielestä brändin arvokkain osa.

Lue SÖÖRin koko tavaramerkkitarina.

Kuukauden tavaramerkin valinta

Patentti- ja rekisterihallitus valitsee kerran kuukaudessa kuukauden tavaramerkin. Kuukauden tavaramerkki valitaan edellisenä vuonna kyseisen kuukauden aikana rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta. Esimerkiksi syyskuun 2021 tavaramerkki on valittu syyskuussa 2020 rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta.

Valinnan tarkoituksena on esimerkkien avulla kertoa tuotteiden ja palveluiden suojaamisen hyödyistä ja tärkeydestä.

Kuukauden tavaramerkeiksi valitaan mahdollisimman erilaisia tavaramerkkejä eri tavara- ja palveluluokista. Valintaan vaikuttavat myös tavaramerkin erottuvuus muista tavaramerkeistä.

Tutustu myös muihin kiinnostaviin kuukauden tavaramerkkeihin.

Tavaramerkin hakeminen on helppoa

Mieti ensin, onko tavaramerkkisi erottamiskykyinen. Varmista sen jälkeen tietokannoista, ettei samankaltaista merkkiä tai toiminimeä ole jo rekisteröity samankaltaisille tuotteille. Määrittele vielä ne tuotteet ja palvelut, joissa merkkiä aiot käyttää. Tee lopuksi hakemus sähköisesti.

Lisätietoa ja -ohjeita tavaramerkin hakemiseen.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 21.09.2021