Maaliskuun tuore tavaramerkki: KodinPro

Digipalvelu yhdistää palveluiden tarjoajat ja tarvitsijat

KodinPro on arkihavainnosta alkuponnahduksen saanut verkkosovelluspalvelu, joka helpottaa yrittäjien ja kuluttajien tarpeiden kohtaamista erilaisissa kodin huolto- ja korjausasioissa. Palvelu kehitettiin ripeästi ja järjestelmällisesti toimintakuntoon. Jo alkuvaiheessa huomioitiin myös IPR-asiat.

KodinPro sanamerkki rekisteröitiin tavaramerkiksi maaliskuussa 2019. KodinPro on myös palvelun kehittäneen teknologiayritys Yeoman Oy:n aputoiminimi.

Vahvistaa brändiä ja luo luottamusta

Tavaramerkin rekisteröinnillä haluttiin toimitusjohtaja Jari Parviaisen mukaan vahvistaa ja luoda luottamusta uutta KodinPro-palvelua kohtaan.

– Rekisteröinti antaa mielestämme uskottavuutta toimintaan. Ennen kaikkea halusimme suojata palvelun ja sen nimen. Seurasimme tarkkaan eri yritysten markkinointia ja siinä tuotuja ulottuvuuksia. Niiden pohjilta koimme tärkeäksi luoda KodinProlle rekisteröidyn tavaramerkin ja samalla rekisteröimme KodinPron markkinointinimeksi. Näin pystymme tuomaan palvelua enemmän esille. Meillä oli asioiden hoitajana asiantuntijayritys, jonka avustuksella veimme rekisteröintiä eteenpäin.

Omia IPR-oikeuksia myös valvotaan. Yrityksessä seurataan tarkasti ja jatkuvasti markkinoilla tapahtuvaa liikehdintään ja muiden palveluiden tilannetta.

– Palvelumme on hyvin erilainen kuin monet palvelut Suomessa. Meillä on sovellus ja lisäksi hyvin avoin palvelu, eli yritykset näkyvät palvelussa ja niiltä voi suoraan tilata palveluita. Tavaramerkin suoranaisia kaappausyrityksiä ei ole tullut, mutta osakkuuden ostokiinnostusta on ollut, Parviainen kertoo.

Kimmokkeena todellinen tarve

KodinPron tavaramerkkiluokka "Verkkosovelluspalvelut palveluiden hankkimiseksi ja tarjoamiseksi" kuvaa osuvasti kehitetyn palvelutuotteen rakennetta. Liikkeellepanevana voimana oli karu arkitodellisuus.

Jari Parviainen (vas.) ja Lauri Ahokas

– Huomasin työssäni, kuinka hankalaa on löytää esimerkiksi vapaana oleva sähkömies työmaalle. Otettuani asian puheeksi muiden yrittäjien kanssa havaitsin, että samasta ongelmasta kärsivät muutkin yritykset, yksityishenkilöistä puhumattakaan. Päätin tehdä asialle jotakin, kertoo toimitusjohtaja Lauri Ahokas Itä-Suomen LVI-Palvelu Oy:stä.


Yhdessä kumppaniensa kanssa Ahokas lähti kehittämään KodinPro-palvelua. Se saattaa yhteen tekijät ja palveluiden tarvitsijat erilaisissa kodin ja vapaa-ajan asunnon huolto- ja korjaustöissä, kuten remontti, siivous, nuohous, putkihuolto, sähköasennus tai pihatyöt. Palvelulla asiakas hakee helposti alueeltaan tekijän ja pystyy luomaan heti suoran yhteyden. Monipuolinen palvelu toimii myös hakemistona. Palvelun tarvitsija näkee kaikki yritykset ja saa tiedon vapaista tekijöistä omaan puhelimeensa.

Yeoman perustettiin keväällä 2018. KodinPro-domain rekisteröitiin marraskuussa ja tavaramerkki pian sen jälkeen. Palvelu avattiin Kuopiossa huhtikuussa 2019. Syksyyn asti tehtiin tarkkaa seurantaa ja pilotointia. Tehtyjen parannusten jälkeen palvelu avattiin valtakunnalliseksi.

Merkittävä apu koko toiminnan aloitukselle oli ELY-keskuksen kehittämisavustus sovelluksen tekovaiheeseen.

Nimeä puntaroitiin pitkään

Palvelun nimessä haluttiin tuoda esille yhdistettynä kodin tarpeet ja palveluiden tekijät. Sitä puntaroitiin pitkään.

– KodinPro on tulevaisuuden palvelu, jolla helpotetaan ja yksinkertaistetaan palvelujen saantia ja lisätään yritysten töitä. Kaikki yritykset tarkistetaan ja halutaan varmistaa niiden luotettava toiminta palvelun tilaajille. Samalla on todella tärkeää tuoda palvelun tarjoajat avoimesti esille, painottaa Jari Parviainen.

Palvelussa on nyt reilut 200 yritystä ja määrän odotetaan nelinkertaistuvan tämän vuoden aikana. Sovellusta on ladattu yli 1 000 kappaletta. Lisäksi palvelua käytetään verkkoselaimien kautta.

KodinPron verkkosivut


Teksti: Marjo Rautvuori
Kuva: Yeoman Oy

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 25.03.2020