Kilpailu tuo näkyvyyttä ja IPR antaa suojaa

Fennia Prize 2020 -kilpailu tuo toivottua näkyvyyttä niin startup-yritykselle kuin alansa kansainväliselle markkinajohtajalle. Woodio Oy:lle osallistuminen antoi lisäksi uskon vahvistusta omaan tekemiseen ja Konecranesille mahdollisuuden saada palautetta omasta muotoilutoiminnastaan. Nämä kaksi yritystä saivat kilpailussa PRH:n jakamat kunniamaininnat IPR:n ansiokkaasta hyödyntämisestä.

Materiaali-innovaatio tukee ekologista sisustustrendiä

Toimitusjohtaja Petro Lahtinen, Woodio Oy. Kuva: Svante Gullichsen, Woodio Oy

Uuden ekologisen puumateriaalin kehittäminen ja käyttö on vesikalusteita valmistavan Woodio Oy:n designosaamisen ja liiketoiminnan ydin. Woodio perustettiin vuonna 2016. Se on kolmas yritys, jonka materiaalituotannossa käytetään Petro Lahtisen vuonna 2008 yhdessä tutkijakollegansa kanssa keksimää teknologiaa. Sen ansiosta puumateriaalia voidaan hyödyntää uudella innovatiivisella tavalla.

– On selvää, että kun startup-yritys lähtee kaupallistamaan uutta materiaalia, on hoidettava aineettoman omaisuuden oikeuksien suojaus ja varmistettava yksinoikeudet omaan tekemiseen, toteaa Woodion perustaja ja toimitusjohtaja Petro Lahtinen.

Woodion IPR-suoja koostuu tavaramerkeistä ja patenteista. Yrityksen nimi ja logo ovat suojatut tavaramerkeillä EU-alueella. Kansainväliset patentit on haettu materiaalituotannolle ja valmistusteknologialle. Nyt niitä on kaksi ja kolmatta valmistellaan. Sitä tarvitaan, kun materiaalia kehitetään edelleen, jolloin sen kemiallinen koostumus muuttuu.

Woodion kehittämä materiaali on vedenkestävä massiivipuukomposiitti, jonka valmistukseen käytetään kotimaista puuhaketta ja hartsia. Luonnollisia väriaineita ja eri kokoisia puuhakkeita käyttämällä materiaalin ulkonäköä voidaan muokata lähes rajattomasti.

Puukomposiitilla on Lahtisen mukaan paljon samoja ominaisuuksia kuin keramiikalla, mutta se on ekologisempi vaihtoehto. Materiaali valmistetaan uusiutuvasta puusta, pääasiassa muuten vähän teollisuuden käytössä olevasta haavasta ja koivusta. Käytöstä poiston jälkeen materiaali voidaan hyödyntää energiana.

Tähtäimessä kansainväliset markkinat

Kuva: Martti Järvi, Woodio Oy

Woodio on maailman ensimmäinen sarjatuotantona puisia lavuaareja ja muita ekologisia design-kylpyhuonekalusteita valmistava yritys. Myöhemmin on tarkoitus laajentaa tuotantoa esimerkiksi lattiapäällysteisiin, seinäpaneeleihin ja astioihin, sillä materiaali sopii moneen tarkoitukseen ja sitä on helppo työstää.

– Suomi on kovin pieni markkina meidän tuotteillemme, siksi tavoitteena ovat alusta alkaen olleet kansainväliset markkinat. Nyt tuotteitamme on saatavissa monien Euroopan maiden lisäksi Japanissa ja Australiassa. Suomessa työllistämme parikymmentä henkeä.

Woodio on jo useaan kertaan palkittu yritys. Kilpailuja ja niissä menestymistä Lahtinen pitää tärkeänä varsinkin alkutaipaleen yritykselle.

– Se tuo näkyvyyttä ja antaa uskon vahvistusta, että ollaan oikealla tiellä. Monta asiaa on pitänyt oppia kantapään kautta.

Muotoilulla on monet kasvot

Johtaja Hannu Lindfors, Konecranes. Kuva: Konecranes

Konecranes on maailman johtava nostolaitevalmistaja. Se toimittaa laitteita ja huoltopalveluita kaikkiin mahdollisiin nostotarpeisiin. Kilpailuun yritys osallistui liiketoiminnassa keskeisessä roolissa olevilla C- ja S-sarjan nostolaitteilla, jotka tulivat markkinoille syksyllä 2019. Niistä C-sarja on parannettu versio aiemmasta tuotteesta ja S-sarja täysin uudenlainen tuote.

Konecranesin toiminnassa vahvaan tekniseen osaamiseen liittyy aina kiinteästi tarkoituksenmukainen muotoilu. Muotoilun keinoin pyritään löytämään kulloinkin paras mahdollinen teknistä toteutusta tukeva kokonaisratkaisu, jossa sovitetaan yhteen eri suunnista tulevat tarpeet ja ongelmat.

– Muotoilu on jotain sellaista, mikä lisää tuotteen käytettävyyttä ja tuo ratkaisun asiakkaan tarpeisiin. Helppokäyttöisyydellä ja sillä, miltä tuote näyttää silmään, pyrimme vahvistamaan brändiämme ja erottautumaan kilpailijoista. Tuote, joka on selkeästi tunnistettavissa Konecranesin tuotteeksi, vahvistaa asemaamme markkinoilla, kuvaa Konecranesin patentoinnista vastaava johtaja Hannu Lindfors.

IPR:llä suojataan brändiä ja vahvistetaan markkina-asemaa

Kuva: Konecranes

Aineettoman omaisuuden oikeuksia pyritään suojaamaan Konecranesilla mahdollisimman monipuolisesti.

– Kun olemme alan johtava yritys, kaikki seuraavat toimintaamme. Paras tunnustus työstämme on se, että muutkin alan toimijat pyrkivät hyödyntämään kehitystyömme hedelmiä. Siksi oikeuksiemme suojaaminen on välttämätöntä.

Brändin suojauksessa tavaramerkit ja domain-rekisteröinnit ovat identiteetin luonnin peruselementit. Myös tuotteisiin liittyviä tavaramerkkejä on rekisteröity runsaasti. Tuotteiden suojauksessa patentointi on kuitenkin tärkein suojauksen muoto. Patenttisuojaa täydennetään tapauskohtaisesti mallisuojilla ja hyödyllisyysmalleilla.

– Sopivat suojausmuodot löytyvät yleensä helposti. Usein joudumme kyllä tasapainoilemaan suojauksen alueellisen kattavuuden ja suojauskustannusten kanssa. Suojauspäätösten taustalla onkin aina liiketoiminnan vastuuhenkilöiden näkemys markkinatilanteesta ja kilpailijoiden toiminnasta.

Konecranesin IPR-salkussa on noin 2 300 kansallista patenttia ja patenttihakemusta sekä yli tuhat rekisteröityä tavaramerkkiä. Kilpailuun osallistuneisiin tuotteisiin liittyy yhteensä parikymmentä suojattua keksintöä.

– Oikeuksien suojamisella on havaittu olevan selvä kopiointia ennaltaehkäisevä vaikutus. Siitä huolimatta omia oikeuksia pitää myös valvoa ja niitä joutuu puolustamaan. Varsinkin tavaramerkkiloukkauksia havaitsemme valitettavasti kaikkialla maailmassa, kertoo Hannu Lindfors.

Teksti: Marjo Rautvuori

Fennia Prize on osa Design Forum Finland Awards (DFF Awards) –palkintokokonaisuutta. Fennia Prize -kilpailun järjestävät Design Forum Finland, Fennia-konserni, Elo ja Patentti- ja rekisterihallitus.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 20.05.2020