Automaattinen päätöksenteko kaupparekisteriin tehtävissä ilmoituksissa omasta erosta ja tehtävän päättymisestä
PRH voi käyttää automaattista päätöksentekoa kaupparekisteri-ilmoituksissa, joissa kaupparekisteriin merkitty vastuuhenkilö itse ilmoittaa tehtävästä eroamisesta tai tehtävän päättymisestä. Automaattisen päätöksenteon käyttö alkaa 15.4.2024.
Kaikkia ilmoituksia ei rekisteröidä automaattisesti. Ilmoitus ohjautuu käsittelijälle, jos se sisältää tietoja, jotka eivät täytä automaattisen päätöksenteon edellytyksiä.
Automaattisen päätöksenteon edellytykset on määritelty sähköiseen asiointipalveluun (YTJ-palvelu) ja kaupparekisteriasioiden käsittelyjärjestelmään. Nämä määrittelyt on kirjattu käyttöönottopäätökseen ja käsittelysääntöihin.
Millaisissa tilanteissa ilmoitus voidaan käsitellä automaattisesti?
PRH voi käsitellä ilmoituksen tehtävästä eroamisesta tai tehtävän päättymisestä automaattisesti, kun ilmoitus on tehty sähköisesti YTJ-palvelussa, eikä se sisällä liitteitä.
Lisäksi ilmoituksen on täytettävä muiden muassa alla luetellut edellytykset.
- Yritysmuoto on jokin seuraavista:
- osakeyhtiö
- asunto-osakeyhtiö
- keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö
- osuuskunta.
- Ero tai tehtävän päättyminen koskee jotakin seuraavista vastuuhenkilön tehtävistä:
- hallituksen jäsen tai varajäsen
- toimitusjohtaja tai toimitusjohtajan sijainen
- isännöitsijä tai yhteisön päävastuullinen isännöitsijä
- tilintarkastaja tai yhteisön päävastuullinen tilintarkastaja
- prokuristi
- edustamiseen oikeutettu.
- Ilmoituksen on allekirjoittanut henkilö, jolla on lain mukaan oikeus allekirjoittamiseen.
- Asiassa ei ole syytä epäillä ilmoitetun tiedon oikeellisuutta.
Mistä tiedät, onko ilmoitus käsitelty automaattisesti?
PRH lähettää yritykselle kaupparekisteriotteen, kun muutosilmoitus on käsitelty. Otteessa kerrotaan, jos rekisteröinti on tehty automaattisesti, ja mistä saa lisätietoja automaattisesta päätöksenteosta.
Mistä saat tarkempaa tietoa automaattisesta päätöksenteosta?
PRH:n käyttöönottopäätöksessä kerrotaan, millä perusteilla ilmoitus tehtävästä eroamisesta tai tehtävän päättymisestä voidaan käsitellä automaattisesti.
Käyttöönottopäätös on saatavilla tämän sivun lisäksi PRH:n toimitalon aulapalvelusta osoitteessa Sörnäisten rantatie 13 B, Helsinki.
Lisätietoja käyttöönottopäätöksistä saat sähköpostitse: kirjaamo(at)prh.fi
Voimassa oleva käyttöönottopäätös
Avaa voimassa oleva käyttöönottopäätös automaattisesta päätöksenteosta kaupparekisteriin tehtävissä ilmoituksissa tehtävän päättymisestä tai tehtävästä eroamisesta:
Käyttöönottopäätös 11.4.2024 (pdf, 351.3 kt)
Voiko automaattiseen päätöksentekoon hakea muutosta?
Yritys ei voi hakea muutosta siihen, että PRH on käyttänyt automaatiota muutosilmoituksen käsittelyssä. Yritys ei myöskään voi hakea muutosta siihen, että muutosilmoituksen tiedot on merkitty kaupparekisteriin.
PRH rekisteröi muutokset yrityksen tekemän ilmoituksen mukaisesti tai tehtävästä eroamisen ja tehtävän päättymisen tilanteissa vastuuhenkilön itse tekemän ilmoituksen mukaisesti. Lainsäädäntö ei edellytä, että asiaan voisi hakea muutosta oikaisulla näissä tilanteissa.
PRH on arvioinut, että automaattisessa päätöksenteossa ilmoitusvelvollisia yrityksiä ja yhteisöjä ei aseteta keskenään eriarvoiseen asemaan.