Vuonna 2020 Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) säätiövalvonnan painopisteenä vuosiselvitysten tarkastuksessa oli tilintarkastajien tilintarkastuskertomuksessa tekemät huomiot.
Lähetimme uutiskirjeemme tilanneille säätiöille sähköpostitse ohjeet vuosiselvityksen toimittamiseksi. Tarjosimme säätiöille ensimmäistä kertaa mahdollisuuden toimittaa vuosiselvityksen rekisteröitäväksi suojatulla sähköpostilla. Säätiöistä yli puolet ilmoittikin vuosiselvityksen rekisteröitäväksi sähköpostitse.
Suurin osa säätiöistä toimitti vuosiselvityksen säätiölaissa määrätyn kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Syyskuussa lähetimme kehotuskirjeen noin 550 säätiölle, jotka eivät olleet toimittaneet vuosiselvitystä säätiölaissa säädettynä aikana. Lähetettyjen kehotuskirjeiden määrä kasvoi huomattavasti vuodesta 2019. Kasvu voi olla seurausta vallitsevasta koronavirustilanteesta, joka on voinut haitata säätiöiden tavanomaista toimintaa.
Vuonna 2020 lähetimme yli 460 korjauskehotusta vuosiselvityksissä olleiden puutteiden vuoksi. Suurin osa korjauskehotuksista lähti puuttuvien tase-erittelyjen tai puuttuvien tilintarkastuskertomusten takia. Myös tilinpäätöksen allekirjoituksissa oli paljon puutteita.
Puuttuvan tai puutteellisen vuosiselvityksen vuoksi vuonna 2020 asetimme yhteensä 63 uhkasakkoa. Asetettujen uhkasakkojen määrä väheni huomattavasti vuodesta 2019, mikä on erinomainen kehitys.
Vuosiselvitysten rekisteröinnin yhteydessä verrattiin myös hallituksen kokoonpanon tietoja säätiörekisterissä oleviin tietoihin. Lähetimme säätiöille noin 90 kehotuskirjettä saattaa säätiörekisterin tiedot ajan tasalle. Näistä säätiöistä lähes kaikki ovat päivittäneet säätiörekisterissä olevat hallitusta koskevat tietonsa.
Säätiöiden valvonta-asioiden käsittely on ruuhkautunut. Ruuhkaa on saatu purettua viime vuodesta, mutta valvonta-asioiden käsittelyajat ovat yhä pitkiä. Tavoitteenamme on edelleen tehostaa valvonta-asioiden ratkaisuiden tekemistä ja lyhentää käsittelyaikaa.
PRH käynnisti vuonna 2020 säätiöiden vuosiselvityksiä toimittamista koskevan projektin, jonka tavoitteena on mahdollistaa vuosiselvityksen toimittaminen rakenteisessa, koneluettavassa iXBRL-muodossa. iXBRL-muotoisissa tilinpäätöksissä tiedot esitetään standardien ja luokitusten mukaisesti yhtenäisellä tavalla, mikä vähentää riskiä siitä, että tilinpäätöksestä puuttuisi oleellisia tietoja. Pilottiprojektiin osallistuneet säätiöt laativat rakenteisen tilinpäätöksen tilikaudelta 2019 ja toimittivat sen PRH:n rajapintaan. Mukana pilotointityössä olivat Koneen Säätiö sr, Suomen Kulttuurirahasto sr ja Vappu Uuspään Säätiö sr.
Vuonna 2020 tehtiin 27 valvontaratkaisua. Valvonta-asioista ei ole laadittu muistiota vuoden 2020 alusta lähtien.
Valvontapäätökset 2020
Emosäätiönä toimiva säätiö on velvollinen laatimaan konsernitilinpäätöksen
PRH
havaitsi säätiön tilikauden 2018 vuosiselvityksen tarkastamisen
yhteydessä, ettei säätiö ollut ilmoittanut konsernitilinpäätöstä
rekisteröitäväksi, vaikka säätiö muodostaa konsernin omistamansa
tytäryhtiön kanssa. Säätiön tilintarkastaja esitti säätiölle
tilintarkastuskertomuksessa kielteisen lausunnon. PRH pyysi säätiöltä
selvitystä siitä, mihin toimenpiteisiin se oli ryhtynyt tilintarkastajan
antaman kielteisen lausunnon johdosta ja miksi säätiö ei ollut laatinut
konsernitilinpäätöstä.
PRH katsoi säätiön
käyttävän määräysvaltaa yhtiössä, koska säätiö omisti enemmistön yhtiön
osakkeista, jotka yhtiöjärjestyksen mukaan tuottivat yhtäläiset
oikeudet. Emosäätiö ja tytäryhtiö muodostivat siten konsernin. Konsernin
emosäätiönä toimivan säätiön täytyy lähtökohtaisesti aina laatia
konsernitilinpäätös.
PRH katsoi, ettei
säätiöllä ollut perustetta jättää konsernitilinpäätöstä laatimatta,
koska kirjanpitolautakunnan lausunnon (KILA 1945/2015) perusteella
säätiö ei täyttänyt konsernitilinpäätösvelvollisuuden
laatimisvelvollisuutta koskevan poikkeuksen soveltamisedellytyksiä.
Säätiön tytäryhtiö liittyi keskeisellä tavalla säätiön tarkoituksen
toteuttamiseen. Sekä säätiö että sen tytäryhtiö saivat rahoitusta
julkisista varoista, ja molemmilla oli merkittävissä määrin konsernin
ulkopuolista velkarahoitusta.
Säätiön
katsottiin täyttävän konsernitilinpäätöksen laatimista koskevat
edellytykset. PRH velvoitti säätiön laatiman konsernitilinpäätöksen
tilikaudelta 2018.
Säätiön laiminlyönti noudattaa PRH:n päätöstä ja säätiön toimimattomuus
Säätiön
hallitus oli viiden tilikauden ajan (2014–2018) laiminlyönyt säätiölain
keskeisintä velvollisuutta eli velvollisuutta huolehtia säätiön
tarkoituksen toteuttamisesta. Perustamisestaan vuodesta 2011 lukien
säätiö oli jakanut avustuksia ainoastaan tilikaudella 1.1.–31.12.2013.
Laiminlyöntiä oli jatkettu valvovan viranomaisen sekä säätiön
hallituksen oman asiaa koskevan päätöksen jälkeenkin.
Laiminlyöntiä
oli pidettävä jatkuvana ja törkeänä, ja siten säätiön hallituksen
menettely täytti säätiölain 14 luvun 10 §:n mukaiset säätiön hallituksen
erottamisperusteet. Lainkohdan perusteella säätiön kotipaikan
tuomioistuin voi rekisteriviranomaisen hakemuksesta erottaa
hallintoneuvoston, hallituksen tai näiden jäsenen toimestaan, jos
toimielin tai sen jäsen on jatkuvasti tai kokonaisuutena arvostellen
törkeästi toiminut tämän lain tai säätiön sääntöjen vastaisesti.
Säätiö hakeutui itse selvitystilaan, joten erottamisasiassa ei edetty käräjäoikeuteen.
Tapauksessa
oli kyse säätiön hallituksen lähipiirilleen myymistä puoliosuuksista
kiinteistöihin. PRH:n säätiövalvonta tutki alihintaisiksi epäillyt
kiinteistökaupat saamansa ilmoituksen perusteella.
Säätiölain
mukaan säätiön kotipaikan tuomioistuin voi PRH:n hakemuksesta erottaa
hallituksen tai hallituksen jäsenen toimestaan, jos toimielin tai sen
jäsen on jatkuvasti tai kokonaisuutena arvostellen törkeästi toiminut
säätiölain tai säätiön sääntöjen vastaisesti.
PRH:n
mukaan tapauksessa täyttyivät edellytykset säätiön hallituksen
erottamiselle, koska hallituksen jäsenet olivat tuottaneet huomattavaa
etua lähipiirilleen sekä aiheuttaneet siten säätiölle vahinkoa. Lisäksi
hallituksen jäsenet olivat poikenneet säätiön säännöissä määrätystä
tarkoituksesta ja toimintamuodoista sekä rikkoneet lähipiiritoimien
raportointia koskevia säätiölain säännöksiä.
Säätiön
hallitus erosi kokonaisuudessaan sen jälkeen, kun PRH oli todennut
säätiön ehdottamat korjaustoimenpiteet riittämättömiksi.
Koska säätiön hallitus erosi itse toimestaan, PRH ei vienyt asiaa käräjäoikeuteen.
Hallituksen jäsenen oikeus päätöksentekoon ja säätiön hallinnon järjestäminen
Säätiössä
oli viety sääntömuutosasia läpi ilman hallituksen tietoa ja laiminlyöty
hallituksen oikeus päätöksentekoon asiassa. Tältä osin säätiön
todettiin rikkoneen huolellisuusvelvoitetta (SL 1:4) sekä säätiölain
säännöstä (SL 3:2) hallinnon asianmukaisesta järjestämisestä.
Sääntömuutoksen
myötä oli säätiön hallituksen jäsenmäärää vähennetty yhdellä jäsenellä
ja estetty hänen osallistumisensa hallitustyöskentelyyn. Tällä
menettelyllä oli kierretty säätiölaissa säädettyä
erottamattomuusperiaatetta.
Tapauksessa oli
kyse myös hallituksen jäsenen oikeudesta tuoda asioita hallituksen
käsittelyyn ja saada eriävä mielipiteensä kirjattua pöytäkirjaan sekä
saada hallitustyössä tarvittavat materiaalit käyttöönsä.
PRH
määräsi säätiön hallituksen päättämään toimista, joilla se aikoo
jatkossa huolehtia säätiön hallinnon ja toiminnan asianmukaisesta
järjestämisestä säätiölain ja säätiön sääntöjen mukaisesti.
Hallituksen valinta säätiölain ja säätiön sääntöjen mukaan sekä hallituksen toimivalta
Säätiössä
ei ollut valittu uutta puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajaa sääntöjen
mukaisesti. Sääntöjen vastaisesti kaikki jäsenet eivät olleet
allekirjoittaneet valintakokouspöytäkirjaa. Lisäksi päätöksiä oli tehty
hallituksen ulkopuolella.
Asioiden delegoiminen
hallituksen alaiselle työryhmälle ei poistanut hallituksen jäsenen
vastuuta säätiön johtamiseen liittyvistä velvoitteista. Käytännön
tehtävänjaosta riippumatta säätiön hallitus vastaa kokonaisuudessaan
lakisääteisten velvoitteiden hoitamisesta sekä hallituksen alaisten
toimielinten valvonnasta.
Säätiössä oli rikottu
säätiölain 3 luvun 3 §:n 4 momentin säännöstä hallituksen jäsenelle
varattavasta mahdollisuudesta osallistua päätöksentekoon sekä säätiön
sääntöjen määräystä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan valitsemisesta
sekä pöytäkirjan allekirjoittamisesta.
PRH
määräsi säätiön hallituksen päättämään toimista, joilla se aikoo
jatkossa huolehtia säätiön hallinnon ja toiminnan asianmukaisesta
järjestämisestä säätiölain ja säätiön sääntöjen mukaisesti.
Takautuvasti maksetut merkittävät palkkiot
PRH:lle
toimitettiin asiassa tieto siitä, että säätiön hallitus oli päättänyt
takautuvasti huomattavan suuren palkkion maksamisesta säätiön
hallituksen puheenjohtajalle. Palkkiota oli päätetty maksaa takautuvasti
säätiön perustamisvuodesta lähtien. Päätös palkkion maksamisesta oli
tehty välittömästi sen jälkeen, kun säätiölle oli siirtynyt
testamentilla omaisuutta. PRH kielsi antamallaan päätöksellä säätiötä
maksamasta palkkioita.
Kieltopäätöksen
antamisen jälkeen PRH kirjasi säätiölle vireille toisen valvonta-asian,
jossa se arvioi säätiön palkkiokäytäntöä. Säätiölain mukaan säätiön
hallituksen jäsenelle voidaan maksaa tavanomainen palkkio ja korvaus
säätiön hyväksi tehdystä työstä, jollei maksamista ole rajoitettu
säätiön säännöissä. PRH totesi päätöksessään, että säätiön maksamissa
palkkioissa oli kyse takautuvista palkkioista, joista säätiö ei ollut
tehnyt asianmukaisia kirjauksia kirjanpitoonsa ja joiden maksamisesta
hallitus ei ollut päättänyt tilikausikohtaisesti. Pian päätöksen
antamisen jälkeen hallituksen puheenjohtaja palautti saamansa palkkiot
takaisin säätiölle.
Uskotun miehen hallinto-aikana säätiölle syntyneiden kustannusten arvioiminen
PRH
määräsi säätiölle uskotun miehen, sillä säätiön oli havaittu jääneen
ilman toimikelpoista hallitusta. Uskotun miehen tehtävänä on huolehtia
säätiön hallinnosta siihen saakka, kunnes säätiölle saadaan valittua
uusi hallitus.
PRH kiinnitti huomiota uskotun
miehen hallinto-aikana säätiölle syntyneisiin kustannuksiin ja kirjasi
vireille valvonta-asian. PRH pyysi uskotulta mieheltä selvitystä uskotun
miehen tekemistä päätöksistä ja toimista uuden hallituksen
valitsemiseksi sekä tarkennuksia säätiöltä laskutettuihin palkkioihin ja
toimenpiteisiin.
Uskottu mies oli ryhtynyt
säätiössä toimenpiteisiin säätiön taloudellisen tilanteen
selvittämiseksi ja sellaisen omaisuuden realisoimiseksi, joka ei
palvellut säätiön tarkoituksen toteutumista. Toimenpiteiden
tarkoituksena oli parantaa säätiön mahdollisuuksia saada uusi hallitus.
PRH katsoi uskotun miehen suorittamien toimenpiteiden olleen
tarpeellisia ja siten perusteltu syy viivästyttää toimenpiteiden
aloittamista uuden hallituksen nimeämiseksi.
PRH
havaitsi tarkastaessaan uskotun miehen palkkiota koskevia laskuja ja
laskuerittelyjä, että uskottu mies oli laskuttanut säätiöltä
virheellisesti liikaa palkkiota. Lisäksi säätiöltä oli laskutettu
toimenpiteistä, joille ei PRH:n käsityksen mukaan ollut perustetta.
Valvonta-asian vireille tulon jälkeen uskottu mies hyvitti säätiölle
väärin laskutetut palkkiot.
PRH havaitsi, ettei
uskottu mies ollut kaikilta osin laatinut päätöksiä toimenpiteistä,
joihin hän oli hallintoaikanaan ryhtynyt. Osasta päätöksiä ei myöskään
käynyt ilmi riittäviä perusteluja sille, miksi toimenpiteisiin oli
ryhdytty. Lisäksi osassa päätöksiä oli ollut kyse lähipiiritoimista
säätiön ja uskotun miehen välillä. Lähipiiritoimilta edellytetään
korostunutta huolellisuutta.
PRH:lle
toimitetuissa uskotun miehen päätöksissä ei ollut arvioitu sitä, miten
lähipiiritoimen suorittaminen on ollut säätiön edun kannalta
tarkoituksenmukaisin vaihtoehto. PRH katsoi, että uskottu mies oli
laiminlyönyt huolellisuusvelvollisuutensa päätösten laatimisessa. PRH:n
päätös ei ole lainvoimainen, sillä päätöksestä on valitettu
hallinto-oikeuteen, jossa asian käsittely on kesken.
Oikeudenkäynnit 2020
Hallinto-oikeudet
Hilkka Salokankaan säätiö sr
PRH teki 2019 päätöksen
Hilkka Salokankaan säätiö sr:n valvonta-asiassa. Säätiö oli myöntänyt
vuosina 2016–2017 stipendejä hallituksen jäsenten lapsille eli säätiön
lähipiirille. Säätiön ja sen lähipiirin väliset taloudelliset toimet
ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä.
Lähipiiriin
kuuluvan taloudellinen tukeminen voi poikkeuksellisesti olla sallittua,
jos avustuksen saaja täyttää säätiön yleiset avustustenjakokriteerit ja
avustus on myös muiden säätiön toiminnan kohderyhmään kuuluvien
saatavilla vastaavin ehdoin.
Tapauksessa
stipendit oli myönnetty lähipiiriin kuuluville ilman eri anomusta. Näin
menetellessään säätiö laiminlöi omat kriteerinsä ja mahdollisuutensa
arvioida stipendin saajien kelpoisuus. Lähipiirin osalta noudatettiin
siten erilaista anomusten myöntömenettelyä.
Tapauksessa oli kyse myös lähipiirtoimien raportoinnin laiminlyönnistä sekä hallituksen jäsenen jääviydestä päätöksenteossa.
Päätöksessä
katsottiin säätiön jakaneen tukea lähipiiriin kuuluville henkilöille
säätiölain 1 luvun 2 §:n vastaisesti tilikausina 2016–2017. PRH määräsi
säätiön perimään lähipiirikiellon vastaisesti jaetut tuet takaisin.
Säätiö on valittanut PRH:n päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen.
Asian käsittely hallinto-oikeudessa on kesken.
Helsingin Ateljeetalosäätiö sr
Tapauksessa oli kyse
säätiön toimialaa koskevan erityislainsäädännön vaatimusten tuntemisesta
ja niiden noudattamisesta, hallituksen jäsenen oikeudesta osallistua
hallitustyöskentelyyn ja saada siinä tarvittavat materiaalit käyttöönsä,
hallituksen valvontavastuusta isännöitsijää kohtaan sekä kirjanpidon ja
varainhoidon valvonnan asianmukaisesta järjestämisestä.
PRH
katsoi, että säätiössä oli rikottu säätiölain 3 luvun 3 §:n 4 momentin
säännöstä hallituksen jäsenelle varattavasta mahdollisuudesta osallistua
päätöksentekoon. Säätiön hallitus ei ollut huolehtinut säätiön
hallinnon järjestämisestä eikä varainhoidon valvonnasta säätiölain 3
luvun 2 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Säätiön hallitus on vastuussa
säätiölain noudattamisesta sekä säätiön hallinnon järjestämisestä siten,
ettei säätiö toiminnallaan riko säätiölakia, säätiön sääntöjä tai
säätiön toimintaa koskevia erityislakeja. Näin ollen säätiön hallitus on
toiminut säätiölain 1 luvun 4 §:ssä säädetyn huolellisuusvelvoitteen
vastaisesti.
PRH määräsi säätiön hallituksen
päättämään toimista, joilla se aikoo jatkossa huolehtia säätiön
hallinnon ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä säätiölain ja
säätiön sääntöjen mukaisesti.
Säätiö on toimittanut PRH:lle vaaditun selvityksen korjaavista toimenpiteistä.
Yksi
hallituksen jäsen on valittanut PRH:n päätöksestä Helsingin
hallinto-oikeuteen. Asian käsittely hallinto-oikeudessa on kesken.
Yleiset tuomioistuimet
C.A. Edelfelt -säätiö sr
C.A. Edelfelt -säätiö sr:n
tilikauden 2018 vuosiselvityksen tarkastamisen yhteydessä havaittiin,
ettei säätiö ole toteuttanut tarkoitustaan. Säätiön tilintarkastaja oli
antamassaan tilintarkastuskertomuksessa esittänyt lausuntonaan, että
säätiö oli antanut säätiölain vastaisesti koko omaisuutensa lainaksi
säätiön lähipiiriin kuuluvalle yhtiölle. PRH oli jo vuonna 2015
velvoittanut säätiön ryhtymään toimenpiteisiin säätiön lähipiiriin
kuuluvalle yhtiölle annetun lainan takaisinperimiseksi, mutta säätiö ei
ollut noudattanut PRH:n valvontapäätöstä.
PRH
haki säätiön lakkauttamista Kanta-Hämeen käräjäoikeudelta, sillä säätiö
oli antanut koko varallisuutensa lainaksi säätiön lähipiiriin kuuluvalle
taholle, eikä se ollut PRH:n aikaisemmin antamasta määräyksestä
huolimatta ryhtynyt toimenpiteisiin annetun lähipiirilainan
takaisinperimiseksi. Lisäksi säätiön toiminta tarkoituksen
toteuttamiseksi oli hyvin vähäistä, ja sen toiminta oli kokonaisuutena
arvioiden olennaisesti sekä säätiön sääntöjen että säätiölain vastaista.
Kanta-Hämeen
käräjäoikeus totesi säätiön toiminnan olleen jatkuvasti ja olennaisesti
lain ja sääntöjen vastaista. Käräjäoikeus määräsi 25.9.2020 antamallaan
päätöksellä säätiön lakkautettavaksi ja selvitysmiehen huolehtimaan
säätiön selvitysmenettelystä. Päätös on lainvoimainen.
Aiemmin vireille tulleet oikeudenkäynnit
Matti Koivurinnan säätiö sr (KKO)
Korkein oikeus antoi
8.12.2020 päätöksen, jolla se kumosi Turun hovioikeuden ratkaisun Matti
Koivurinnan erottamisesta Matti Koivurinnan säätiö sr:n (nykyään Aboa
Vetus Ars Nova säätiö sr) hallituksen jäsenyydestä. Korkein oikeus
kumosi myös hovioikeuden päätöksen vapauttaa PRH velvollisuudesta maksaa
Matti Koivurinnalle korvausta käräjäoikeuskäsittelyn
oikeudenkäyntikuluista. Korkein oikeus ei muuttanut hovioikeuden
päätöksen lopputulosta Juha Koivurinnan erottamisesta hallituksen
jäsenyydestä.
Korkein oikeus katsoi Matti
Koivurinnan osalta, että olemalla toistuvasti ja ilman hyväksyttävää
perustetta poissa hallituksen kokouksista, hän toimi
huolellisuusvelvollisuuden vastaisesti. Poissaolot yli kahden vuoden
ajalta olivat korkeimman oikeuden mukaan jatkuvia.
Korkeimman
oikeuden mukaan PRH:n olisi kuitenkin ennen erottamishakemuksen
tekemistä tullut kiinnittää Matti Koivurinnan huomiota siihen, että se
pitää tämän kokouspoissaoloja säätiölain vastaisena toimintana, ja siten
varata tälle tilaisuus korjata menettelynsä. Koska Matti Koivurinta
oikaisi menettelynsä välittömästi saatuaan tietoonsa, että PRH:n
käsityksen mukaan hänen poissaolonsa hallituksen kokouksista merkitsi
säätiölakiin perustuvan huolellisuusvelvollisuuden laiminlyöntiä, ei
erottamiselle ollut enää perustetta.
Korkeimman
oikeuden mukaan PRH:n olisi lisäksi tullut varata Matti Koivurinnalle
tilaisuus tulla kuulluksi ennen kuin se teki päätöksen hakea
käräjäoikeudelta Matti Koivurinnan erottamista säätiön hallituksesta.
Tällä kuulemisvelvollisuuden laiminlyönnillä ei sellaisenaan kuitenkaan
ollut merkitystä, sillä tilanne korjaantui, kun Matti Koivurintaa
kuultiin oikeudenkäynnissä.
PRH oli vuonna 2016
hakenut Varsinais-Suomen käräjäoikeudelta Koivurintojen erottamista
säätiön hallituksen jäsenyydestä. Käräjäoikeus päätti erottaa Juha
Koivurinnan, mutta ei Matti Koivurintaa. Käräjäoikeuden päätöksestä
valitettiin Turun hovioikeuteen, joka piti voimassa Juha Koivurinnan
erottamisen ja erotti myös Matti Koivurinnan säätiön hallituksen jäsenen
toimesta.
Emil Cedercreuzin säätiö sr (KHO)
Emil Cedercreutzin
säätiön valvonta-asiassa oli keskeisesti kyse siitä, onko säätiön
hallinnoima rahasto säätiön tarkoituksen mukainen. Säätiöt voivat ottaa
vastaan lahjoituksia, joiden tarkoituksena on perustaa rahastoja,
ainoastaan silloin, jos perustettavien rahastojen tarkoitus sisältyy
säätiön tarkoitukseen.
Emil Cedercreutzin
säätiön hallinnoiman rahaston tarkoitus oli merkittävästi laajempi kuin
säätiön sääntöjen mukainen tarkoitus. PRH katsoi 27.6.2019 antamassaan
päätöksessä, että Emil Cedercreutzin säätiö oli toiminut sääntöjensä
määräysten ja tarkoituksensa vastaisesti, kun se oli vastaanottanut
lahjoituksen rahaston perustamiseksi ja rahaston tarkoitus ei sisältynyt
tarkoitukseen.
PRH määräsi säätiölain 14 luvun
9 §:n nojalla säätiön päättämään toimenpiteistä, joihin se ryhtyy
saattaakseen toimintansa vastaamaan säätiölakia ja sen tarkoitusta.
Säätiö
valitti PRH:n päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Helsingin
hallinto-oikeus hylkäsi säätiön valituksen 28.7.2020. Säätiö on hakenut
muutosta päätökseen Korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Säätiön
valituslupahakemuksen käsittely KHO:ssa on kesken.
Säätiövalvonnan oikeudenkäyntikulut 2020
Säätiövalvonnan vuoden 2020 oikeudenkäyntikulut olivat 130 000 euroa.