Neuvottelut

Varaudu siihen, että ensimmäinen tapaaminen kestää vain noin puoli tuntia. Valmistele lyhyt esittely, joka hyödyntää tuon lyhyen ajan mahdollisimman tehokkaasti.

Varmista, että yritys tietää etukäteen tuotteesi tai prototyyppisi kokeilemisen edellyttämistä mahdollisista erityisvaatimuksista.

Valmistele omaan käyttöösi tietokansio, jota voit käyttää vastatessasi kysymyksiin. Varmista, että sitä on helppo käyttää ja että sinä tiedät mitä siinä on ja mitä siinä ei ole. Jätä kuitenkin kaikki tiedot immateriaaliasioista kotiisi. Jos niitä kysytään, kieltäydy kohteliaasti puhumasta niistä tässä vaiheessa, vaikka keskustelukumppanisi olisivatkin allekirjoittaneet salassapitosopimuksen. Vasta kun yritys osoittaa olevansa vakavasti kiinnostunut keksinnöstäsi, voit paljastaa suojattuja immateriaaliasioita. Ensimmäisessä tapaamisessa on liian aikaista tehdä niin.

Älä luota siihen, että pelkkä tuote tai prototyyppi suostuttelee ihmisiä. He reagoivat myös sinuun ja siihen, oletko sinä sellainen henkilö (tai onko tiimisi sellainen tiimi), jonka kanssa he voisivat tehdä kauppaa.

Yritä arvioida tapaamiasi yrityksen henkilöitä yksilöinä. Pystyisitkö sinä tekemään kauppaa heidän kanssaan?

Neuvottelun jälkeen kirjoita heille muistio, johon on kirjattu ylös asiat, joista sinun mielestäsi sovittiin. Jos yritys ei täytä lupauksiaan, sinun on helpompi päättää, kuinka paljon voit heihin luottaa!

Jos neuvottelu ei ole menestyksekäs, älä vaivu epätoivoon. Kuuntele ja opi. Jos yrityksen edustajat tuntevat markkinansa hyvin, saatat saada sen verran käyttökelpoista tietoa, että tapaaminen olikin kannattava.

Jos yritys hylkää keksintösi, pyydä heitä vahvistamaan kirjallisesti, ettei heillä ole kiinnostusta tavoitella sitä. Tämä estää heitä kehittämästä samanlaista tuotetta vetoamalla siihen, etteivät he ole muodollisesti hylänneet ideaasi.

Tallenna kopiot kaikesta kirjeenvaihdosta, erityisesti sellaisesta, joissa on kovia lukuja (prosentteja, myyntiennusteita jne.). Tämä on osa aineettoman pääoman suojaamista samoin kuin patenttihakemuskin, joten sinun on nähtävä sen verran vaivaa. Jotkut yritykset (ja jotkut keksijät) muuttavat tosiasioita ja lukuja häpeilemättä, jos he kuvittelevat pääsevänsä siitä kuin koira veräjästä.

Ota tapaamisista hyöty irti, vaikka yhteistyötä ei niiden pohjalta syntyisikään.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 08.12.2016