Joukkokirjeet postitse tai sähköpostitse

Tavoitteenasi pitäisi olla uteliaisuuden lisääminen, joten älä rasita lukijaa tarpeettomalla informaatiolla. Kirjoita lyhyt, yhden A4-sivun mittainen yhteenveto keksinnöstäsi tai tuotteestasi. Keskity sen kaupallisiin etuihin kertomalla, mitä erikoista se tekee, mutta älä kerro, miten se sen tekee. Käytä mainoskielen sijaan liikekieltä. Esimerkiksi sen sijaan, että sanoisit: "Tämän avulla saat miljoonia!" sano: "Tällä saattaa olla mahdollisuudet kasvattaa myyntiänne merkittävästi".

Liitä mukaan kuva vain a) jos sinulla on sopiva IP-suoja ja b) se on hyvälaatuinen kuva hyvälaatuisesta tuotteesta tai prototyypistä.

Voit mainita patenttihakemuksesta, mutta älä liitä mukaan yksityiskohtia, vaikka hakemuksesi olisi jo julkaistu.

Liitä mukaan yhteenveto, jossa on lyhyt esittelyteksti. Esimerkiksi:

"Liitän mukaan lyhyen kuvauksen uudesta tuotteesta, joka saattaa kiinnostaa yritystänne. Käytettävissä on prototyyppi, jota voin mielelläni luottamuksellisesti esitellä teille. Olen valmis tapaamiseen lyhyelläkin varoitusajalla. Annan mielelläni lisätietoa. Odotan yhteydenottoanne."

Jos et saa vastausta 2-3 viikon kuluessa, soita tai lähetä sähköpostia kysyäksesi, ovatko he saaneet ideasi. Jos he eivät ole kiinnostuneita keksinnöstäsi, älä yritä väittää vastaan. Yritä sen sijaan saada selville, miksi. Saatat oppia jotakin, mitä voit käyttää parantaaksesi yhteydenottojasi muihin yrityksiin.

Jos saat vastauksia, älä anna imartelun hämätä. Jos yritys sanoo, että keksintösi on nerokas tai omalaatuinen, mutta ei ehdota tapaamista, yritys ei ole kiinnostunut. He ovat vain liian kohteliaita sanoakseen sen suoraan. Tai he voivat sanoa, että keksintösi ei juuri nyt sovi heidän suunnitelmiinsa. Totuus on, ettei se sovi koskaan.

Entä jos sinut kutsutaan tapaamiseen tai sinulta kysytään lisätietoja, mutta yritys ei suostu allekirjoittamaan salassapitosopimusta? Sinä voit joko luottaa heihin tai jatkaa etsimistä muualta. Jos he kysyvät erityisesti sellaista tietoa, jonka haluat pysyvän luottamuksellisena, sinun pitäisi kohteliaasti kieltäytyä ja selittää miksi. Kuten osassa "Keksinnön suojaaminen" kerroimme, ensimmäinen tapaaminen pitäisi olla mahdollinen siten, ettei luottamuksellista tietoa tarvitse paljastaa.

Esitä asiasi tiiviisti ja keskity keksinnön tai tuotteen kaupallisiin etuihin.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 08.12.2016