Miksi uutuus on tärkeää?

Uutuuden puuttuminen on keksinnön kannalta merkityksellistä kahdesta syystä:

  1. Sinulla on tuskin mahdollisuuksia saada minkäänlaista hyödyllistä immateriaalioikeutta (ks. Keksinnön suojaaminen) ratkaisulle, joka ei ole uusi. Useimmissa tapauksissa tämä tarkoittaa, että ratkaisusi kaupallinen arvo on vähäinen tai sitä ei ole lainkaan. (Poikkeuksen muodostavat ne ratkaisut, joiden menestys pohjautuu enemmän taidokkaaseen markkinointiin kuin immateriaalioikeuksiin tai joissa oikeuden haltija suostuu lisensioimaan oikeutensa.)
  2. Ratkaisu, joka ei ole uusi, ei voi laillisesti kuulua sinulle. Jos jollakin muulla on oikeus ratkaisuun, otat riskin saada haasteen oikeudenloukkaamisesta, jos yrität kaupallistaa ratkaisuasi ilman oikeudenhaltijan lupaa. Et voi myöskään väittää ratkaisua omaksesi, vaikka ratkaisulla ei olisi laillista omistajaa (esimerkiksi silloin, kun kyse on vanhasta ratkaisusta.)

Vaikka ratkaisu olisi uusi, uutuus ei sinällään merkitse paljoa. Jotta keksinnöllä olisi hyvät kaupalliset mahdollisuudet, sen tulee olla merkittävä parannus aiemmin tunnettuun tekniikkaan.

Onko keksintö merkittävä parannus vai ei, riippuu monista tekijöistä. Jotkut parannukset voivat olla vähäisiä tekniseltä kannalta, mutta niillä voi olla korkea kaupallinen arvo.

Esimerkiksi juomatölkin vetorengas on yksinkertaista tekniikkaa, mutta sen tuomat edut (niitti, joka ei puhkaise tölkkiä ja mekaanisesti hyödylliseksi muotoiltu renkaan alaosa) tekivät siitä merkittävän ja kaupallisesti arvokkaan keksinnön.

Toisaalta on mahdollista, että kaupallisesti menestyvä idea on aiemmin tuntematon, mutta ei erityisen keksinnöllinen.

Esimerkiksi sähköhammasharjat olivat aiemmin liian kalliita myydäkseen hyvin. Sitten joku keksi, että on mahdollista käyttää paljon halvempaa moottoria. Hinnat laskivat ja myynti kasvoi. Tämä uudentyyppinen sähköhammasharja sisälsi hyvin tunnetun moottorin, joka toimi hyvin tunnetulla tavalla, joten siinä ei ollut keksintöä – mutta uusi ajatus koneen ja hammasharjan yhdistämisestä toi merkittävän kaupallisen edun.

Jotta keksinnöllä olisi hyvät kaupalliset mahdollisuudet, sen tulee olla merkittävä parannus aiemmin tunnettuun tekniikkaan.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 05.12.2016