Tavaramerkki

Tavaramerkki voi olla sana, iskulause, logo tai yhdistelmä, joka erottaa tuotteesi tai yrityksesi muista. Tavaramerkki voi olla voimassa rajattomasti, jos sitä käytetään ja ylläpidetään oikein, joten tavaramerkki yhdistettynä tunnettuun brändiin voi olla omistajalleen valtavan arvokas.

Tavaramerkkien myöntämistä ja rekisteröintiä hallinnoivat kansalliset virastot, joilta tavaramerkkejä haetaan. Monikansallista suojaa varten voit hakea joko Madridin pöytäkirjan mukaista kansainvälistä tavaramerkkiä Maailman henkisen omaisuuden järjestöltä (WIPO) tai Euroopan unionin tavaramerkkiä EUIPOlta (suojaamaan EU:ssa). Välttääksesi ongelmia saatat tarvita tavaramerkkiasiamiehen apua. (Monet patenttiasiamiehet ovat myös tavaramerkkiasiamiehiä.)

Tavaramerkki ei suojaa ideoita tai tuotteita sinällään. Mutta jos haluat markkinoille oman keksintösi, tavaramerkki voi olla erittäin kannattava sijoitus pitkällä tähtäimellä. Siitä saattaa lopulta tulla arvokkain immateriaalioikeutesi.

Tavaramerkki voi olla erittäin kannattava sijoitus.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 07.12.2016