Osakeyhtiö: tilintarkastajan täytyy olla hyväksytty
Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on selvittänyt, että tuhansille osakeyhtiöille on rekisteröity tilintarkastajiksi henkilöitä, jotka eivät ole hyväksyttyjä tilintarkastajia. PRH lähettää näille yhtiöille kehotuskirjeen, jossa yhtiöitä kehotetaan korjaamaan kaupparekisteritietojaan.
Kehotuskirje lähetetään yrityksen posti- tai käyntiosoitteeseen, joka on tallennettu yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ).
Mitä teet, jos sait kehotuskirjeen?
Kirjeessä on kuvattu toimintaohjeet kolmeen eri tilanteeseen riippuen siitä, onko yhtiöllä velvollisuutta valita tilintarkastaja ja jos ei ole, onko yhtiöjärjestyksessä tilintarkastajia koskeva määräys.
Tilintarkastajan valinnasta ja mahdollisesta yhtiöjärjestyksen muutoksesta päättää yhtiökokous. Yhtiökokouksen jälkeen tee kaupparekisteriin muutosilmoitus kirjeen ohjeiden mukaan.
Ohjeet ilmoittamiseen löydät prh.fi-sivuilta:
- Tilintarkastajan ilmoittaminen kaupparekisteriin
- Tilintarkastuksesta luopuminen
- Yhtiöjärjestyksen muutos
Kuka voi toimia tilintarkastajana?
Tilintarkastajana tai tilintarkastusyhteisönä voi toimia ainoastaan tilintarkastuslaissa tarkoitettu hyväksytty tilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö (HT, KHT).
Tarkista hyväksytyt tilintarkastajat PRH:n ylläpitämästä tilintarkastajahaustaAvautuu uuteen välilehteen.
Mitkä ovat seuraukset, jos et ilmoita?
Osakeyhtiön täytyy tehdä muutosilmoitus kaupparekisteriin, jos rekisteröidyt tiedot muuttuvat. Tarkista rekisteröidyt tiedot kaupparekisteriotteelta, jonka lataat maksutta Virre-tietopalvelussamme.Avautuu uuteen välilehteen
Virrestä voit myös ostaa rekisteröidyn yhtiöjärjestyksen.
Vuodesta 2025 alkaen PRH voi määrätä laiminlyöntimaksun yrityksille, jotka eivät PRH:n kehotuksesta huolimatta korjaa rekisteritiedoissa olevia puutteita tai virheitä.
Lisätiedot
Kaupparekisterin neuvonta
puh. 029 509 5900
ma–pe klo 9.00–15.00